fbpx
10 superviktige tips for netthandel!

Christiaan Gieles

10 tips for å lykkes med netthandel

Denne måneden har vi fokus på netthandel, og hvordan vi kan hjelpe bedrifter med å starte, samt drive en nettbutikk. Det er mange viktige faktorer som må tas i betraktning. I dette blogginnlegget deler vi våre beste og mest avgjørende tips, slik at veien til suksess blir litt kortere. Er du interessert i å lykkes med netthandel, da bør du lese videre👇

Gjør en konkurranseanalyse

Du kan vinne ekstremt mye å gjøre en grundig konkurranseanalyse, av både markedet som helhet og dine største konkurrenter. Det er ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, lære heller fra hva som er blitt gjort tidligere. Det vi gi deg en god pekepinne på hva som skal til, for å lykkes med netthandel i din bransje. Det er mange elementer som er interessante og analysere, blant annet bør du stille deg disse spørsmålene:

  • Hvordan kaprer konkurrentene kunder?
  • Hvilke feil har konkurrentene gjort, som du kan lære av?
  • Hva kan du gjøre for å skille deg ut fra konkurrentene?

Vi hjelper deg med å finne svar på disse og andre relevante spørsmål. Du kan lese mer om hva vi tilbyr av ulike digital analyse her.

Driv trafikk til nettbutikken

Trafikk til nettbutikken er essensielt for å kunne drive salg. Selv om en nettbutikk er godt utformet vil ikke være av verdi, dersom ingen besøker den. Selv trafikk som ikke leder til salg er svært verdifullt, fordi det gir god innsikt i hvordan de besøkende bruker siden. Gjennom å analysere trafikkdata, kan man avdekke forbedringspotensialer ved nettbutikken.

Gode markedsføringsstrategier vil være viktig for å drive trafikk. Dette er et eget kapittel i seg selv, men disse stikkordene er spesielt viktige å tenke på:

Markedsføring på sosiale medier

Å være synlig i sosiale medier er helt avgjørende for dagens netthandel. Sørg for å lage en profil, som matcher med personligheten til ditt brand. Finn ut hvem som er din primære målgruppen, og hva slags type innhold som engasjerer denne målgruppen. Tør å tenke utenfor boksen og koordinere innholdet i sosiale medier med epost-markedsføring. Husk å bruke hastags, slik at det blir lettere for nye potensielle kunder å finne deg i sosiale medier. Et godt tips er å lete etter influencere som matcher din målgruppe og ditt brand. Les mer om influencer markedsføring her.

Unngår misforståelser

Ha klare priser og fraktkostnader. Dette gjør at kunden slipper å oppleve ubehagelige overraskelser i slutten av kundereisen. Å komme til handlekurven, klar for å betale, for så å oppdage at prisen er høyere enn forventet, vil være en svært negativ opplevelse for kunden. Dette fører ofte til at kunder velger å ikke gjennomføre kjøpet likevel, eller gjennomfører og dermed sitter igjen med en dårligere kjøpsopplevelse.

God kundeservice er på lik linje med tydelig prising viktig for å unngå misforståelser. Det er viktig å være tilgjengelig for kunden, for å både kunne bistå og svare på spørsmål. Et godt utfylt kundesenter med ofte stilte spørsmål og svar, i tillegg til integrerte chat-systemer på siden, er gode måter å forbedre kundeservice-opplevelsen på.

 

Visuelt appellerende utseende og tydelig branding

Åpen og skalerbar nettbutikkteknologi

Hvilken plattform nettbutikken bygges på, er en viktig avgjørelse for alle som ønsker å starte en nettbutikk. Vi foretrekker å bygge med WooCommerce og Magento. WooCommerce er bygd for WordPress, som står med snart 30% av alle verdens nettsider. Dette gjør at mye hjelp og gode moduler for nettbutikker er lett tilgjengelig.

WordPress er en åpen kildekode, dette betyr at at det er flere utviklere over hele kloden som bidrar til solid og optimalisert kodestruktur. Noe som gjør at din nettbutikk alltid vil være i god form, dersom du er flink til å følge med på oppdateringer. Magento er en plattform som brukes når man utvikler nettbutikker av en betraktelig størrelse. Du har helt sikker vært inne på nettbutikkene Elkjøp, H&M eller Ark, i disse nettbutikkene er produktmengden så stor at de bør bygges på et større og mer robust system.

Gjør det enkelt for kunden

En side med enkel navigasjon og tydelig informasjon, er viktig for at kunden skal oppleve brukeropplevelsen som god. Å enkelt kunne finne frem til riktig produkt, og informasjon er spesielt viktig for kunden. Sjansen større for at et kjøp foretas, dersom disse kriteriene er oppfylt. Dette krever at nettbutikken har en god struktur og tydelig kategorisering av produktene. Filtrering etter farge, størrelser og priser er eksempler på tiltak som vil hjelpe kunden å finne frem til nettopp de produktene han/hun er på utkikk etter.

Når den besøkende først har lagt produkter i handlekurven og skal betale, er det viktig at betalingsløsningen er enkel å bruke. Her er det mange fallgruver man må se seg for, som kan oppstå blant annet av dårlige og lite optimaliserte betalingsløsninger. Vi har i flere år samarbeidet med blant annet Bambora som vi mener er noen av de dyktigste på markedet. De dekker alt fra faktura og delbetaling, til Vipps integrering.

Vil du ha innsikt i brukervennligheten til din nettbutikk? Les mer om webanalyse her.

Utseende og branding

Et visuelt appellerende utseende og tydelig branding på tvers av alle kanaler, er essensielt. Når de visuelle aspektene av nettbutikken og brandet utarbeides, er det viktig at alle elementene henger sammen i en rød tråd. Hold det enkelt og gjennomgående for å holde interessen til den potensielle kunden oppe.

Med et godt gjennomført webdesign, vil du ha et bedre utgangspunkt når du lanserer, og begynner å få inn trafikk til din nye nettbutikk. Like viktig som et bra design, er gode produktbilder. Store, tydelige produktbilder vil være med på fange oppmerksomhet. I tillegg er de godt kompatible med webdesign til mobiltelefoner, fordi mobildesign ofte blir bygd boks for boks. Gode bilder kan være avgjørende for om potensielle kunder kjøper produktet fra deg, eller heller velger å handle fra konkurrerende nettbutikker.

Fokuser på å mobiltilpasse din nettbutikk

Fokus på mobilvennlighet

Et stadig økende antall surfer på sine mobile enheter. Antallet som foretar kjøp i nettbutikker via disse enhetene øker også i stort tempo. Disse trendene gjør at det i dag er helt essensielt å ha en nettbutikk som er mobilvennlig. Det vil si at nettbutikken bør fungerer like godt på ulike skjermstørrelser. Tydelig navigering, tekster og knapper, som er fullt klikkbare også på mobil er uhyre viktig! En nettbutikk som skalerer seg godt ned til mobile enheter, vil ha store positive effekter på salget og markedsføringen. Uten en mobilvennlig side, vil du gå glipp av mange potensielle kunder.

Hastighet

Det at nettbutikken laster raskt og er optimalisert for alle enheter i form av riktige filstørrelser er ekstremt viktig. Bruker nettbutikken din lang tid på å laste, vil mange av dine potensielle kunder falle av før de har gjennomført et kjøp. Sørg for å velge riktig webhotell, og optimalisere for hastighet, slik at du unngår denne fallgruven. Ved å minimalisere scripts, stilark og bildestørrelser, kan man dra nytte av effektiv og bra caching for å få redusere nedlastingstiden på nettbutikken.

Epost-markedsføring

Epost-markedsføring er en kjempeviktig kanal for nettbutikker. Det er en god måte å kommunisere kolleksjoner og diverse tilbud, men også for å se hvem av dine kunder som ofte kommer tilbake (dine VIP-kunder). Gjennom epost kan du blant annet gi rabattkoder, reklamere for nyheter i nettbutikken, minne på om at dine bestselgere er tilbake på lager eller invitere til konkurranser og events. Det gir deg også muligheten til å ta ekstra godt vare på dine viktigste kunder, ved å blant annet gi dem tilbud før alle andre.

Vil du vite mer om temaet nettbutikk og netthandel?

Følg med i våre kanaler fremover, hvor vi vil dele mer spennende innhold om nettbutikk og netthandel. Blant annet kommer et intervju og en ny episode av #tommelkrigerne, hvor gjesten er selveste Johan Olovsson (Owner/CEO – Scandinavian Ecommerce Group & Subsidiaries). Johan er en av nøkkelpersonene bak etableringen av Gymshark i Skandinavia 💪🏼 Sammen med teamet, driftet han GymShark i Norge, Sverige, Danmark og Finland. De har klart å skape en vekst fra 0-200 mill i løpet av 3 år. Vår tanke med neste episode er å grave dypere i hva som gjorde at Gymshark ble en suksess, og hvordan sosiale medier ble brukt i etableringen!