Grafisk design Jun 17, 2022 4 minutter

Fra gamer og student til Creative Director

Grafisk design: Fra gamer og student til Creative Director

Ønsker du å høre fra oss når vi legger ut nye innlegg?

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli varslet hver lang vi legger ut nye blogginnlegg, porteføljecaser og nyheter

Subscribe

* indicates required

Vil du motta nyhetsbrev?

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

«Jeg tenkte umiddelbart – wow, headhuntet gjennom et dataspill, hvordan er det mulig?»

Navn: Lars-Otto Bjerkeng

Brenner for: Grafisk design

Alder: 27 år

Bosted: Moss

Utdannelse: Mastergrad i Multimedieteknologi og design, ved Universitetet i Agder

Stilling i Mediabooster: Creative Director

Fartstid som grafisk designer: 12 år

Hører på nå: For øyeblikket er det denne spillelisten

Ser på nå: Star Wars – Obi Wan Kenobi

Fun fact: «Hæppe»-rekorden på hodet er 50+

Hvordan kom du i kontakt med Mediabooster?

Det hele startet med en ekstrem tilfeldighet. Jeg satt og gamet og hadde laget en Guild til World of Warcraft- klanen min, hvor jeg skulle rekruttere mennesker til å spille i min klan. I den forbindelse hadde jeg utarbeidet en nettside som skulle representere klanen. Ut av det blå, mottar jeg en melding fra en som ønsker å delta. Han har lagt godt merke til nettsiden og syntes den er såpass kul og godt utarbeidet.

Vedkommende begynner å stille meg flere pussige spørsmål, konteksten tatt i betraktning. Han fortsetter å stille spørsmål, og er nysgjerrig på om jeg har laget nettsiden selv. Hvorvidt jeg gjør dette til vanlig og om dette er min fulltidsjobb utenfor dataspillets verden. Jeg svarer nei, jeg er bachelorstudent ved Universitet i Agder.

Tilbud om jobbintervju

Uventet, spør han meg om jeg er interessert i å komme på et jobbintervju. Han jobber nemlig for et mediebyrå i Oslo. Min umiddelbare tanke på det tidspunktet er, «wow, headhuntet til en potensiell arbeidsgiver, gjennom et dataspill – hvordan er det mulig?»

Case-oppgave og ny jobb en uke senere

Jeg stilte selvfølgelig opp til jobbintervju. Spent og motivert tok jeg fatt på case-oppgaven jeg fikk utdelt. En uke senere fikk jeg tilbud om jobb. Jeg jobbet dermed deltid de siste tre årene av studiene, gjennom bachelor og master, før jeg ble ansatt på fulltids-basis.  Det har vært en utrolig spennende reise samt god læringskurve å få jobbe med webutvikling og grafisk design parallelt med studiene.

Når startet din interesse for grafisk design?

Jeg har siden tidlig alder hatt interesse for «gaming», eller dataspill for å være språkmessig korrekt. Interessen startet allerede på ungdomsskolen.  Dette har naturligvis ført til at det har blitt noen timer i løpet av alle disse årene bak skjermen og deltakelse innom flere forumer. Jeg kan vel si at det var i disse «gaming-forumene» at min interesse for design virkelig blomstret.

 

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

En av fordelene i denne bransjen er muligheten for å jobbe hvor som helst, når som helst. Ettersom jeg bor i Moss jobber jeg stort sett remote, dersom det ikke er avtalt fysisk oppmøte. Etter pandemien har arbeidshverdagen endret seg for folk flest. Det har blitt stadig mer normalt med en hybrid hverdag og flere ønsker å ta kundemøter digitalt.

Som grafisk designer, sitter jeg mye med arbeidsoppgaver som krever dyp konsentrasjon og kreativitet. Derfor setter jeg stor pris på en hybrid hverdag hvor jeg kan prosjektstyre min egen hverdag.  I Mediabooster er vi et team av spesialister på ulike fagområder som jobber remote. Derfor er det både hyggelig og viktig at vi starter hver eneste arbeidsdag med et stand-up møte hvor vi prosjektstyrer og går igjennom deadlines.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

Verktøy jeg ikke klarer meg uten, er definitivt Adobe Essentials pakken, hvor Photoshop er hovedverktøyet for den grafiske utformingen. Adobe Essentials pakken rommer stort sett alle de verktøyene jeg behøver for å kunne fullføre min jobb best mulig.  For å oppnå best mulig arbeidsflyt internt og med våre samarbeidspartnere, benytter vi prosjektstyringsverktøyet Monday. Foruten om dette så bruker jeg Figma og Adobe XD for å lage prototyper til nettsider samt Whimsical for å lage site-maps.

Hva innebærer din stilling som Creative Director?

Som Creative Director har jeg det overordnede ansvaret for alt design som blir laget av Mediabooster og hvordan dette blir presentert for våre samarbeidspartnere. Jeg har hatt rolle som prosjektleder på flere spennende prosjekter for store brands og merkevarer som blant annet Olivia, Big Horn Steakhouse, Marius Løken og Dreamwork.  I tillegg har jeg ansvar for å rekruttere nye unge talenter til stillinger som innebærer grafisk design.

Hvorfor anbefaler du unge talenter til å søke jobb hos Mediabooster?

Er du et ungt talent som brenner for webutvikling og grafisk design, så anbefaler jeg deg å kontakte oss. Mediabooster er raskt voksende start-up selskap i den digitale bransjen og vi trenger flere glupe hoder!

Du blir raskt kastet ut i oppgaver og har stor grad av autonomi i din arbeidshverdag. Du blir fort tildelt ansvar og blir en bidragsyter i selskapets verdiskapning og vekst.  I ryggen har du et komplett team bestående av ulike spesialister som støtter og utfordrer deg til å utvikle ferdigheter, kompetanse og personlig utvikling. Læringskurven er bratt og ekstremt spennende! Så må det jo nevnes at vi har et motiverende og godt arbeidsmiljø, og at vi er en hyggelig gjeng som ikke er ukjent for sosiale events og samlinger utenfor kontortiden.

 Er du vår nye kollega? Vi gleder oss til å bli kjent med deg!

Les mer om våre tjenester her: HjemmesideNettbutikk,  WebanalyseWebdesignDigital Rådgivning

Ønsker du at vi jobber med ditt neste prosjekt?