Distribuerer du varer digitalt og opplever at du ikke oppnår like mange konverteringer som du ønsker? Vi deler noen av våre beste tips for at du skal øke salget i din nettbutikk. Ved å gjøre noen enkle, men viktige grep, kan du oppnå en kraftig omsetningsvekst.
1. Mobiloptimalisert nettbutikk
Dette tipset er for mange selvforklarende, men det er dessverre fremdeles mange bedrifter som opererer med nettsider som ikke mobiloptimalisert. Om nettbutikken din ikke er optimalisert for alle enheter er dette første punkt som må iverksettes! Du vil tape mye penger på å ikke optimalisere for mobil. I dagens digitale hverdag sitter vi og scroller på telefonen for å søke svar på det vi leter etter. Majoriteten av dagens forbrukere som handler på nett, handler via mobil.
2. God brukeropplevelse
Enkel navigering og tydelig informasjon
Et viktig salgspunkt for en vellykket nettbutikk, er at dine kunder opplever god brukervennlighet. Det inkluderer enkel navigering og tydelig informasjon. Sjansen er større for at et salg foretas dersom kunden opplever god brukeropplevelse og tydelig informasjon på siden. Sørg for at nettbutikken bygger på en god struktur og produktene er tydelig kategorisert med filtrering etter farge, størrelse og pris. Jo lettere det er for kunden å finne frem til riktig produkt, jo høyere konverteringsrate. For å øke den gjennomsnittlige ordreverdien bør nettbutikken legge til rette for mersalg. Eksempelvis; “vis lignende produkter.»
3. Tilby populære betalingsmetoder
Når produktene ligger i handlekurven og den besøkende er klar for å fullføre kjøpet er det helt avgjørende at betalingsprosessen går sømløst for seg. Det kan koste deg dyrt om betalingsløsningen er dårlige og lite optimalisert. Det kan være gunstig å tilby betalingsløsninger som kan benyttes av din målgruppe. Tilby gjerne flere alternativer og løsninger som tilbyr faktura. Da er ikke bare terskelen mindre for å handle, men kunden slipper også bekymre seg for svindel. I Mediabooster har vi i flere år samarbeidet med Bambora, som vi mener er en av markedets dyktigste. De dekker både faktura, delbetaling og Vipps integrering. Reduser flukt-frekvensen gjennom en sømløs utsjekk.
4. Frakt og levering
Du vinner mye på å kunne tilby fri frakt og retur av varer. Dette er et viktig salgspunkt som gjør at fler og fler ønsker å handle på nett. Har du anledning til å tilby dette, så bør det kommuniseres tydelig og markedsføres godt, helst øverst på nettsiden. Rask levering og mulighet for enkel retur er avgjørende for lojale kunder og nettbutikkens salg.
5. Kundeomtaler
Et annet tiltak som kan påvirke salget er kundeomtaler. Det skaper troverdighet og trygghet. Bruk tidligere “reviews” og vis dem frem, det kan være med å øke konverteringsrate og gjennomsnittlig ordreverdi. For å skille deg ut, kan du også benytte deg av kundeomtaler for å skille deg ut i søkeresultatet til Google samt til shopping-oppføringer, både betalt og organisk.
6. Gode produktbeskrivelser og bilder av produktene
Et godt gjennomført webdesign, er et viktig utgangspunkt for din nettbutikk av flere hensyn, som nevnt over, men like viktig som et bra design, er gode produktbilder. Mangler din nettbutikk gode beskrivelser og produktbilder, vil du neppe lykkes i lengden.
Besøkende på din nettbutikk er opptatt av å vite mest mulig om produktet de ønsker å bestille. Alt i fra størrelser, materialer, mål, pris og andre produktspesifikasjoner. Sørg for å ha gode bilder som viser produktene fra flere vinkler. Da gode produktbilder utgjør en såpass viktig forskjell, bør det legges noen kroner av markedsbudsjettet på å få profesjonelle bilder. Store, tydelige produktbilder vil være med på fange brukerens oppmerksomhet og kan være avgjørende for om potensielle kunder kjøper produktet fra deg, eller heller velger å handle fra konkurrerende nettbutikker.
7. Generer trafikk til nettbutikken
Markedsføringsstrategier
Sist, men ikke minst; for å øke salg er det helt essensielt med gode markedsføringsstrategier. En nettbutikk har ingen verdi, dersom ingen besøker den. All trafikk er verdifull. Selv den trafikken som ikke leder til salg, fordi du oppnå økt innsikt i hvordan brukere navigerer og benytter siden din. Gjennom analyse kan du derfor avdekke forbedringspotensial og utbedre sårbarheter. Det er særlig disse punktene du bør tenke på når du skal jobbe strategisk med å generere trafikk til nettbutikken:
- Merkevarebygging
- Strategi for sosiale medier
- Strategisk arbeid med SEO
- Performance marketing, betalt markedsføring/annonsering
- E-post markedsføring, nyhetsbrev
Nyhetsbrev:
Dersom du har en lav konverteringsrate, kan det bety at dine kunder foreløpig befinner seg øverst i salgstrakten og ikke er klar for å kjøpe. Derfor er det viktig å sørge for at de kommer tilbake til nettbutikken din når de befinner seg lengre nede i salgstrakten.
Å hente inn e-postadresser og sende nyhetsbrev er en effektiv og billig måte og holde kontakten med potensielle kunder. Under følger noen eksempler på hvordan du kan samle e-postadresser samt få folk til å melde seg på nyhetsbrev:
- Lagre ønskelister
- Gratis e-guider og innhold
- Konkurranser
- Lojalitetsprogram
- slide-ins/pop-ups
- exit intent pop-ups
- Facebook Leads ads
Ønsker du hjelp med å videreutvikle eksisterende nettbutikk?
Ta kontakt. Vi hjelper deg og din bedrift med vekst i det digitale markedet! Vi bygger sterke skalerbare nettbutikker. Ønsker du å lese mer? Se også 5 fordeler med WooCommerce nettbutikk.
Les mer om våre tjenester her: Nettbutikk, SEO, Webutvikling, Digital Rådgivning, Innholdsproduksjon