Sosiale medier har blitt en viktig del av markedsføringen for bedrifter. Mesteparten av digital markedsføring skjer på disse plattformene, og å ha en strategi for hvordan din bedrift skal bruke dem, vil gjøre det enklere å nå målene og få mest mulig ut av tiden og ressursene som brukes på sosiale medier. Det handler ikke om å være tilstede på alle plattformene, men å være taktisk i valget av hvor bedriften skal være synlig.
En SoMe-strategi er avgjørende for å lykkes i digital markedsføring, og dessverre har 1 av 4 mindre bedrifter ikke en slik strategi. Uten en klar SoMe-strategi, kan mange mindre bedrifter gå glipp av muligheter for vekst og suksess innen digital markedsføring. For å øke salg og engasjement er det viktig å planlegge og ha en god strategi for sosiale medier, som fortsatt vil være dominerende innen digital markedsføring i 2023!
1. Digital vekst
Den første grunnen til at du bør legge tid på SoMe-strategi er fordi sosiale medier er i stadig vekst, og det har blitt avgjørende for din bedrifts digitale vekst. Det er nemlig slik at blant de som bruker internett, er 82 % på sosiale medier. I tillegg bruker de som nå er på internett hele 4 timer i snitt per dag! – noe som tilsier at du bør sette digital markedsføring høyt på agendaen. Med en SoMe-strategi vil du definere mål og målgruppe, og bedriften din vil jobbe strategisk mot dette.
2. Innhold
Grunnlaget for en god digital strategi på tvers av ulike kanaler, er innhold av høy kvalitet. Innhold av høy kvalitet vil bidra til digital vekst og engasjement på dine sosiale medier. Ved å ha innhold av kvalitet vil du også få økte konverteringer og økt trafikk til nettsiden. Dette igjen vil gi bedriften et bedre resultat!
3. Nå nye kunder
En SoMe-strategi gir deg muligheten til å skaffe deg nye kunder ved å kommunisere din bedrift på en målrettet måte og å bygge relasjoner med potensielle kunder. For å oppnå dette kan du fokusere på å kommunisere din bedrift gjennom sosiale medier og la dine ansatte bidra til relasjonsbygging.
Videre kan du også benytte deg av å linke innhold i SoMe til din nettside for å øke trafikken til nettsiden din og samtidig øke kundenes kjennskap til nettsiden. Det er viktig å ha en god plan for sammenhengen mellom innholdet i SoMe og innholdet på nettsiden din.
4. Merkevarebygging
Merkevarebygging handler om å få kundene til å velge deg gang på gang. For en bedrift vil det være viktig å bygge en sterk merkevare slik at potensielle kunder faktisk velger deg når hen står ovenfor et valg.
Ved å bruke sosiale medier har du mulighet til å dele innhold som former hvordan forbrukere oppfatter merkevaren din. Du kan nå mange med betalt annonsering for å få frem ditt budskap, samt oppfordre kundene dine til å engasjere seg i merket og dele. Mulighetene er mange og gevinstene store. I en SoMe-strategi kan du omfavne både det organiske og betalte innholdet, slik at innholdet har et gjennomgående tema.
5. Mer effektivt for ansatte med god planlegging
Sist, men ikke minst vil en god SoMe-strategi effektivisere arbeidet med markedaktiviteter i hele 2023. God planlegging er nøkkelen til suksess! Bedriftens markedsførere kan jobbe mer effektivt og det vil gi en rød tråd mellom innholdet ditt på alle kanaler.
En SoMe-strategi kan gjøre det enklere for ansatte ved å:
Øke synligheten til bedriften:
En aktiv tilstedeværelse på sosiale medier kan øke bevisstheten om bedriften og dens produkter eller tjenester, noe som kan gjøre det enklere for ansatte å selge eller formidle informasjon om bedriften til kunder eller potensielle kunder.
Fremme samarbeid og kommunikasjon:
Sosiale medier kan brukes som et verktøy for intern kommunikasjon og samarbeid, noe som kan gjøre det enklere for ansatte å dele informasjon og samarbeide med kolleger på tvers av avdelinger eller lokasjoner.
Bedre kundeservice:
Ansatte kan bruke sosiale medier til å svare på spørsmål og løse problemer fra kunder, noe som kan gjøre det enklere å håndtere kundehenvendelser og øke tilfredsheten hos kundene.
Merkevarebygging:
Ansatte kan bidra til å bygge merkevaren ved å dele egen erfaringer og historier relatert til bedriften på sosiale medier, noe som kan gjøre det enklere å skape engasjement og positiv oppfatning rundt bedriften.
Ønsker du hjelp med veiledning i SoMe-strategi for 2023?
Sosiale medier er den viktigste plattformen for å øke bedriftens synlighet i 2023. Dette er en god nok grunn i seg selv til å sette i gang med planlegging av innhold og en strategi for året.
Grunnlaget for en god digital strategi på tvers av ulike kanaler, er innhold av høy kvalitet!
Har du ikke kommet i gang enda? Vi hjelper deg og din bedrift med vekst i det digitale markedet!
Ønsker du å lese mer om digital markedsføring fra en influencers perspektiv? Les mer her: Intervju med Treningsfrue om Influencer Marketing!
Les mer om våre tjenester her: Innholdsproduksjon, Videoproduksjon, Instagram markedsføring, Facebook markedsføring, SEO