fbpx
Treningsfrue Intervju - Mediabooster - episode 2 av tommelkrigerne - Influencer marketing

Thea Herstad

Intervju med Treningsfrue om Influencer Marketing!

Torsdag 14. Mars slipper vi episode 2 av #Tommelkrigerne! Temaet for denne episoden er influencer marketing og vi har fĂ„tt besĂžk av selveste Treningsfrue; Camilla Aastorp Andersen. I den kommende episoden vil hun dele sin historie og fortelle hvordan det er Ă„ jobbe som influencer. Frem til episoden slippes, kan vi by pĂ„ et eksklusivt intervju.👌

Ønsker du Ä vite mer om hva som skal til for Ä oppnÄ suksess gjennom influencer marketing? Da bÞr du lese videre, enten du er en spirende influencer eller en bedrift som Þnsker Ä utforske konseptet influencer marketing.

Kort om Camilla Aastorp Andersen:

  • Bakgrunn: Jobbet tidligere som eiendomssekretĂŠr og utdannet seg som personlig trener i 2016 hos AFPT. Har vĂŠrt selvstendig nĂŠringsdrivende siden 2013.
  • FĂžlgerskare: Mellom 30-40 000 tusen unike blogglesere pr mnd, 86 000 fĂžlgere pĂ„ facebook, 121 000 fĂžlgere pĂ„ instagram, 60-70 000 fĂžlgere pĂ„ snapchat.
  • Meritter: Vant Vixen Influencer Awards for beste Trenings- og helseprofil i bĂ„de 2016 og 2017. Lansert boken HelĂ„rskroppen i 2017. Har ogsĂ„ egen podcast “Hverdagspodden” og nettbutikk treningsfrue.shop.
  • Fun fact: Har en tvillingsĂžster. Spiser litt sjokolade hver dag. Blogget under navnet “snuppa32” fra 2013 fĂžr hun byttet til Treningsfrue, snorker som en liten traktor nĂ„r hun drikker 🙈, er Batwoman pĂ„ hobbybasis!

SpÞrsmÄl 1: Hva er dine beste tips for Ä lykkes som influencer?

-FÞrst og fremst mÄ du ha en lidenskap for det du gjÞr eller vil formidle. Det er mye jobb som krever enormt mye tid og investering samt 110% dedikasjon. Etter min mening er det hardt arbeid og et Þnske om Ä lykkes, som vil fÞre deg dit du mÄtte ville. Ellers er kontinuitet, profesjonalitet, kvalitet og troverdighet ogsÄ en nÞkkel til suksess.

SpÞrsmÄl 2: Hva er de stÞrste fallgruvene for en influencer og hvordan unngÄ disse?

-En stor fallgruve for en influencer er Ä si ja til samarbeidspartnere som ikke deler de samme verdiene og tankesettene som enn selv. Det er fort gjort Ä bli blind pÄ sponsede produkter og samarbeid, hvor bedrifter betaler for at du markedsfÞrer gjennom dine sosiale medier. Det er viktig Ä vÊre tro mot seg selv og sine verdier nÄr man inngÄr et annonsesamarbeid. Dette er essensielt for Ä opprettholde hÞy troverdighet, blant sine fÞlgere. Dersom fÞlgerne stoler pÄ deg og tror pÄ at du genuint liker det du markedsfÞrer, vil effekten av markedsfÞringen vÊre sterkere og bedre. Jeg vil anbefale at alle influencers undersÞker bÄde produktet/tjenesten de fÄr tilbud om Ä markedsfÞre, samt bedriften som stÄr bak.

SpÞrsmÄl 3: Hvordan ser en typisk hverdag ut for en fremgangsrik influencer og hva mÄ du vÊre forberedt pÄ?

-En typisk arbeidsdag for meg bestÄr av:

  • Administrativt arbeid + Hundrevis av mailer
  • MĂžter i Oslo og via Skype
  • Veldig mange telefonsamtaler
  • Jobb med foto og lys
  • Matlaging til sosiale medier
  • Trening er ogsĂ„ jobb
  • Korrektur og utkast iht brif/jobber
  • Innspilling av podcast hver uke i Oslo

Det er ofte lange arbeidsdager hvor du mÄ vÊre forberedt pÄ hardt arbeid og mange baller i luften. Det er mange som vil ha en bit av deg og det gjelder Ä sortere ut hvem du har lyst Ä bruke tiden din pÄ.

SpÞrsmÄl 4: Hvilke regler mÄ man som influencer forholde seg til i sosiale medier?

Det er mange regler for en influencer, men de fleste er uskrevne. Blant annet er det viktig at influencere forholder seg til reglene som er satt for merking av annonser/reklame i sosiale medier. Merkingen er til for at fÞlgerne skal vÊre klar over at de blir eksponert for et kommersielt samarbeid. Da influenceren blir sponset eller fÄr betalt for Ä markedsfÞre bedriftens produkter eller tjenester, gjennom deres egne sosiale medie kanaler. Riktig merking er ogsÄ en kjempeviktig faktor nÄr det kommer til Ä bli tatt seriÞst av ulike aktÞrer.

SpÞrsmÄl 5: Hvilke tips hadde du gitt bedrifter som Þnsker Ä starte med influence marketing?

Jeg hadde tatt kontakt med ulike management for Ä se om jeg fant en influencer jeg Þnsket Ä jobbe med. NÄr man velger en influencer er det viktig Ä tenke pÄ at verdier og holdninger stÄr i samsvar, samt at mÄlgruppen til influenceren er den dere Þnsker Ä nÄ ut til. KjÞr gjerne en eller flere workshop med influencer og management slik at man finner frem til de beste lÞsningene for et potensielt samarbeid. Det er mye kreativt Ä hente ut fra slike mÞter og influenceren fÄr ogsÄ kommet med ideer som kan tilpasses til kanalene sine.

SpÞrsmÄl 6: Hva er de stÞrste fallgruvene en bedrift kan gjÞre nÄr de velger en influencer?

En stor fallgruven er kanskje Ă„ ikke gjĂžre nok research pĂ„ influenceren fĂžr man inngĂ„r annonsesamarbeidet. Det er viktig Ă„ vĂŠre sikker pĂ„ at influenceren deler de samme verdiene og holdningene som bedriften. Blant annet finnes det “influencere” med falske fĂžlgere, som de har kjĂžpt eller skaffet seg pĂ„ andre uĂŠrlige vis.

SpÞrsmÄl 7: Hvorfor skal bedrifter investere i influencer marketing og hvilke fordeler gir det?

Influencere blir sett og hÞrt samt har et utrolig stort og personlig engasjement. Det er en fin mulighet for Ä bli synlig pÄ en mer personlig og ekte mÄte. Til gjengjeld er det viktig Ä finne riktig influencer Ä jobbe med.

SpÞrsmÄl 8: Hvorfor skal man fÞlge med videre pÄ Tommelkrigerne?

Det dekker kule temaer som jeg tror kan engasjere seerne! I tillegg blir det spennende Ă„ se hvem som knuser Hector i tommelkrig fremover 🙂

Vi takker med dette Camilla for hennes innsats i Tommelkrigerne og for alle gode tips hun har delt med oss vedrĂžrende influencer marketing. Ikke glem Ă„ se episoden nĂ„r den lanseres neste torsdag! Vi lover en kul episode, der du vil bli bedre kjent med Treningsfrue! Ikke minst er det klart for tommelkrig, og tre pinlige spĂžrsmĂ„l til taperen 😉

Ønsker du Ä hÞre mere eller trenger hjelp med markedsfÞring av din bedrift?

Kontakt oss gjerne for en uforpliktende samtale og en god kopp kaffe 😃👇