Digital markedsføring Oct 10, 2023 4 minutter

Google Ads: Slik vinner du kundene i Q4

Google Consent Mode V2

La oss hjelpe deg og din bedrift med digital vekst!

Ta kontakt med oss i dag, så booker vi inn til et kort og enkelt introduksjonsmøte for å bli bedre kjent.

Vi befinner oss nå i siste kvartal av 2023, og mange bedrifter forbereder seg på den mest hektiske shoppingperioden i året. Black Week, Black Friday og julesesongen er rett rundt hjørnet. Det er derfor avgjørende å ha en solid strategi for å tiltrekke seg kunder og øke salget.

En av de mest effektive tilnærmingene for å vinne kundene er gjennom Google Ads. I denne artikkelen vil vi utforske de essensielle aspektene du bør ha i bakhodet når det gjelder Google Ads for å lande dine mål i 2023.

 

En av de mest effektive tilnærmingene for å vinne kundene er gjennom Google Ads. I denne artikkelen vil vi utforske de essensielle aspektene du...

Forstå målgruppen din

Det er et velkjent prinsipp, men det er verdt å understreke igjen: Du MÅ forstå hvem din målgruppe er. Dette utgjør den mest kritiske delen av markedsføringen, og er med sikkerhet den viktigste delen. Forsikre deg om at du kommuniserer med de som mest sannsynlig vil ha interesse for din merkevare.

Er det spesifikke produkter eller tjenester som opplever økt popularitet blant dine kunder i denne sesongen? Ved å segmentere målgruppen din kan du utvikle skreddersydde annonser som appellerer direkte til dem.

 

Google gjør det enklere for deg å bli kjent med ditt publikum

Et tiltak som bør være gjennomgående året rundt, er å legge til publikum under “observasjon” i Google. Dette gjøres på kampanjenivå under målgrupper. Her vil du få innsikt i hvilke segmenter som viser positiv eller negativ respons på annonsene dine. Med denne informasjonen har du muligheten til å finjustere budene dine for å sikre en større andel av klikkene fra det publikummet du allerede vet responderer godt.

 

Retargeting

Retargeting er en strategi i digital markedsføring. Den fokuserer på å nå ut til de potensielle kundene som allerede har vist interesse for dine produkter eller tjenester. Dette kan inkludere besøkende som har utforsket nettsiden din, lagt varer i handlekurven, eller til og med tidligere kunder.

Ved å implementere retargeting i dine annonsekampanjer, har du muligheten til å holde merkevaren din frisk i minnet til disse potensielle kundene. Du kan tilpasse budskapet for å adressere deres interesser og behov. For eksempel, hvis noen har besøkt en bestemt produktkategori på nettsiden din, kan du vise dem relevante annonser for denne kategorien.

Retargeting bidrar til å øke sannsynligheten for konverteringer, da det henvender seg til en målgruppe som allerede har vist interesse. Det er en påminnelse om hva ditt merke står for, og kan ofte være den ekstra dytten noen trenger for å fullføre et kjøp eller utføre en ønsket handling.

En av de mest effektive tilnærmingene for å vinne kundene er gjennom Google Ads. I denne artikkelen vil vi utforske de essensielle aspektene du...

Budsjett og budstrategi

I den kommende høysesongen, spesielt i tiden rundt Black Week og Black Friday, vil konkurransen om annonseplasser være svært høy. Det er derfor viktig å sette av et større budsjett for å sikre kontinuerlig og optimal synlighet og god eksponering. Vi anbefaler å analysere fjorårets data for å planlegge budsjettene for dette året.

Google vil sannsynligvis komme med anbefalinger om å øke budsjettet, gitt den forventede økningen i søkevolum. Vi anbefaler å ta i bruk budstrategier som maksimerer antallet konverteringer, benytter CPA (kostnad per konvertering) eller ROAS (Return On Ad Spend/avkastning på annonseutgifter) for å oppnå best mulige resultater. Spesielt bør man nøye følge med på tallene for de to siste faktorene, da de sannsynligvis vil variere i forbindelse med Black Week og Black Friday.

 

Annonser og utvidelser

For å maksimere effekten av dine annonser, er det viktig å sørge for at de forblir relevante for din målgruppe. Dersom du driver en nettbutikk, anbefales det på det sterkeste å benytte Performance Max kampanjer. Disse gir deg muligheten til å fremvise hele produktutvalget ditt på en effektiv måte. Du kan enkelt organisere produkter i grupper som “Black Friday” eller “Julesesong” for å gjøre annonsene enda mer målrettet.

I søkekampanjer er det viktig å utføre kontinuerlige A/B-testing av annonser for å sikre at den mest effektive annonseteksten vises.

Ved oppstarten av sesongen er det essensielt å oppdatere utvidelsene, da disse har en betydelig innvirkning på klikkfrekvensen (CTR). Price- og promotions-utvidelser er spesielt viktige under shoppinghøytider. Disse tiltakene vil bidra til å sikre at dine annonser oppnår optimale resultater.

En av de mest effektive tilnærmingene for å vinne kundene er gjennom Google Ads. I denne artikkelen vil vi utforske de essensielle aspektene du...

Optimalisert for mobil

Det blir stadig mer populært å handle gjennom mobiltelefonen, og dette vet Google. Spesielt i høytiden er det viktig å sørge for at annonsene dine er optimalisert for mobil. Like viktig er det å ha en mobiltilpasset landingsside, uavhengig av sesong. Dette er en avgjørende faktor for å sikre suksess og tilfredshet blant din digitale målgruppe.

 

Målretting

Se på tidligere innsikt og identifiser spesifikke lokasjoner som har utmerket seg i den gjeldende sesongen. Du har samme mulighet som med målgrupper og publikum til å finjustere budene, noe som signaliserer til Google at du er villig til å investere mer for klikkene du mottar i dette området. Dette kan også utføres med hensyn til tidspunkt på dagen eller spesifikke ukedager.

Dersom du tilbyr B2B-produkter, kan det være en hensiktsmessig strategi å ta hensyn til annonsetidspunkt, da målgruppen sannsynligvis er mest aktiv i tidsrommet mellom 08:00 og 16:00 i ukedagene. Dette tilrettelegger for en mer målrettet og kostnadseffektiv markedsføringsstrategi for din bedrift.

 

En av de mest effektive tilnærmingene for å vinne kundene er gjennom Google Ads. I denne artikkelen vil vi utforske de essensielle aspektene du...

Konklusjon?

En av nøkkelfaktorene i effektiv Google-annonsering er kontinuerlig analyse og optimalisering av kampanjene. En enkel huskeregel: Ikke gjør alt for mye på en gang!

Overoptimalisering er et kjent fenomen, og kan påvirke resultatene negativt. Ha is i magen, og gi Google noe tid før du tar en endelig beslutning.

Start helst så tidlig som mulig slik at du har mer data å jobbe med. Jo mer informasjon du har tilgjengelig, desto bedre grunnlag har du for å finjustere kontoen på en strategisk måte. Dette vil bidra til å sikre at dine annonseringsinnsatser gir optimal avkastning for deg.

 

Trenger du hjelp til å øke salget gjennom Google Ads? Vi hjelper deg å lande dine mål for 2023.

Ønsker du å lese mer om hva Google Ads er? Les mer her: Hva er Google Ads?

Les mer om våre tjenester her: Google AdsGoogle Shopping, Digital markedsføring, Webutvikling & Design

Ønsker du at vi jobber med ditt neste prosjekt?