Black Friday er like rundt hjørnet!

For å få maksimalt ut av salget er det mange forberedelser som må til på Black Friday. Er du fremdeles usikker på om du har husket på alt? Vi i Mediabooster deler våre personlige anbefalinger for å hjelpe deg med forberedelsene.

 

Opprett en Black Friday-kalender

Mitt beste tips er å starte markedsføring god tid i forveien, slik at kundene vet hva du tilbyr før Black Friday braker løs. Det kan være lurt å sette opp en “Black Friday-kalender” hvor du markedsfører daglige “teasers” på hjemmesiden, i Google og på sosiale medier. På denne måten kan du fange oppmerksomheten til kundene før stormen. Black Friday, samt dagene rett før og etter, er de dyreste dagene å annonsere på i løpet av året. Ved å starte tidlig med oppvarming til Black Friday, vil du kunne få gode resultater uten å bruke enorme summer på markedsføring under årets dyreste annonse-uke.

– CEO


 

Sett opp en plan for alle tilbudene

Jeg anbefaler å legge en plan for hvilke produkter og tjenester som skal markedsføres, slik at du har oversikt over hva som skal på tilbud til en hver tid. En god idé kan være å lage alle kampanjene på forhånd, og benytte seg av en plugin som kjører tilbudene automatisk på hjemmesiden. Dette vil spare deg for mye jobb når Black Friday kickstartes. Det er også lurt med et godt system for restordre, slik at du ikke taper potensielt salg på grunn av et tomt varelager.

– Senior Rådgiver


E-postmarkedsføring

Visste du at 42% av forbrukere melder seg på nyhetsbrev for å motta gode tilbud? Ved å lage en god e-post strategi, kan du øke salget og bygge en sterk kundebase. Det bør legges vekt på kvalitetsinnhold i e-postene. De bør være lettleselig fra alle enheter, visuelt appellerende, og ikke minst inneholde relevant informasjon og tilbud. God e-post markedsføring kan ha stor innvirkning på salget under Black Friday, og jeg vil derfor anbefale å legge en strategi for denne perioden. Det er smart å tjuvstarte salget et par dager i forveien for e-post abonnenter. “Early access” til salget skaper en følelse av eksklusivitet for kunden, noe som styrker kundelojaliteten.

– Head of marketing


 

Bruk sosiale medier for alt det er verdt!

Ta utnytte av drivkraften bak sosiale medier for å oppnå høyest mulig engasjement og synlighet rundt dine salgskampanjer. Husk å oppdater landingssidene i bioen slik at kunder blir sendt direkte til nettsidens tilbudsside. Jeg vil også anbefale å bruke hashtags – kunder søker aktivt etter de beste tilbudene, så bruk gjerne hashtags som #BlackFriday, #BlackFridayNorge og #BlackFriday2021 for å øke synligheten av dine salgskampanjer på sosiale medier. Invester gjerne i betalt plassering, da dette er en svært effektiv måte å nå ut til mange potensielle kunder!

– Content Manager


 

Tidsbegrensede Black Friday-Week tilbud

Ved å kjøre ulike tilbud til begrensede tider, blir kundene nødt til å ta en raskere kjøpsbeslutning (Influence at work). En god strategi for tidsbegrensede tilbud vil gjøre det mulig å skape en stor økning i salget. Det kan være smart å ha en stoppeklokke på hjemmesiden som viser hvor lang tid det er igjen før tilbudet går ut. Det samme kan gjøres andre vei, med nedtelling til neste tilbud starter. Dette bidrar til å holde på oppmerksomheten til de besøkende, skape engasjement, og ikke minst gi en økning i salg!

– Marketing manager


 

Bruk Google Shopping

Jeg anbefaler å fokusere på Google Shopping-annonser! Disse annonsene har nemlig 30% høyere konverteringsrate enn vanlige tekstannonser (Marketing Charts). Her ser kundene bilder av produktene, pris, navn på produktene og navn på bedriften allerede på resultatsiden. Ved å bruke Google Shopping har man også mulighet til å bli vist på Googles resultatside flere ganger – som nettsideresultat, tekstannonse og som shopping-annonse. Dette kan øke sannsynligheten på Black Friday (og hele uken) for at kunder klikker seg inn på din nettside, men pass på at shopping feeden din er oppdatert – hvis ikke kan det være at annonsene dine ikke blir vist.

– Webdesigner & Developer


 

Anmeldelser og gode produktbeskrivelser

Jeg ville anbefalt å lage gode og utfyllende produktbeskrivelser, spesielt dersom du driver en nettbutikk. Før Black Friday bør også alle størrelseguider være på plass. Dette gjør at kundene vet hva de kan forvente seg, og øker dermed sannsynligheten for at kundene gjennomfører- og blir fornøyd med kjøpet. Produktbeskrivelsene bør inneholde mest mulig relevant informasjonen, og jeg vil også anbefale å underbygge påstandene. For eksempel istedenfor å kun skrive “god kvalitet”, forklar også hva som gjør at kvaliteten faktisk er god. Det er også smart å oppfordre tidligere kunder til å fortelle hva de synes om produktene, da dette kan øke sannsynligheten for flere salg på Black Friday.

– Bussines dev. Manager


 

Ikke glem remarketing!

Mitt beste tips for Black Friday er å ikke glemme remarketing i ettertid! Konverteringer på Black Friday er fantastisk, men husk at dette bare er kick-off for førjulstiden. Ifølge beregninger fra NHO skal Nordmenn til sammen bruke 118 milliarder kroner på årets julehandel (TV2). Hele 23% av de som handler på nett har sagt at de har endt opp med å kjøpe et produkt etter å ha blitt eksponert for en remarketing-kampanje (Intent Lab). Å fokusere på remarketing er viktig for å få maksimal utnytte av markedsføringen og øke salget også i etterkant av Black Friday. Å gi rabattkoder til de som har foretatt kjøp hos deg tidligere er heller ingen dum idé.

– Ads Manager


Vi i Mediabooster hjelper deg gjerne gjennom årets største handledag 🛒
Ta kontakt her dersom du ønsker hjelp med forberedelsene 👇