Nyheter Oct 31, 2018 8 minutter

20 tips for å lykkes på Black Friday

barcode-boutique-brand-1243362-2

La oss hjelpe deg og din bedrift med digital vekst!

Ta kontakt med oss i dag, så booker vi inn til et kort og enkelt introduksjonsmøte for å bli bedre kjent.

Den årlige Black Friday, butikk eiernes travleste dag er like rundt hjørnet. Fredag 29. november.

I 2017 fant et annonsebyrå ut at kundenes annonser mer enn doblet sine klikke frekvensene under Black Friday. Dette forteller oss at kjøperne er generelt mer mottakelig for annonser i løpet av denne tiden, men fordi dette er en etablert trend, vil du finne prisen for å kjøre annonser under Black Friday dyrere enn normalt.

Men selv med økte kostnader kan kunde dine være mer oppmerksom på annonser i løpet av denne tiden. Det betyr at markedsføring kan spille en viktig rolle i suksessen salg i denne perioden. Vi prøver her, som et første skritt, å gjøre deg klar til å planlegge dine annonser, annonse teksten og uforutsette problemer på forhånd. Her er noe av forberedelsene du bør vurdere for Black Friday / Cyber Monday (BFCM) og høytiden generelt.

Gjør deg selv og dine kunder klar for Black Friday.

1. Gjør deg selv og dine kunder klar for Black Friday.

Gjør deg klar for salget så tidlig som mulig og gi beskjed til dine kunder og besøkende om salget god tid i forveien. En ting er at du må gjøre deg klar for salget, men husk også å foreslå for dine kunder og besøkende som ser etter gaver, ideer og informasjon om produkter du kan tilby i forkant.

2. Organiser kommende salg.

Se gjennom alle dine produkter og gjør en plan for hvilke rabatter du ønsker å gi på forhånd, i stedet for å gjøre det i siste liten.

En god ide er å lage seg en oversikt i Google regneark eller Excel. Her kan du lage et enkel omriss av dine kommende salg. Velg de produktene du ønsker i salget og gi dem en rabattert pris samt en stopp og start dato. På denne måten kan du bare sjekke planen istedenfor å kaste sammen noe i siste minutt.

3. Lag en beredskapsplan

Har du tatt backup av alle systemer i tilfelle noe skulle gå galt? Hva skjer hvis din hovedleverandør blir overbelastet? Hvor raskt kan du få varen ut til kunden hvis du plutselig går tom?

Det er alltid lurt å ha en god plan nr. 2 hvis noe uforutsett skulle skje. På den største handelsdagen i året, er det godt å ha en god plan etablert, enn å drive med brannslukking når ting er på sitt mest hektiske.

4. Test og forsikre deg om at din webside kan håndtere en økende bølge med trafikk.

Noen ganger kan mange samtidige brukere/besøkende får siden til å virke treg, og i verste tilfellet kræsje din nettside. Det skal normalt sett være en meget stor pågang for at en side skal kræsje, men uansett er det en god ide å sjekke med din webhotell leverandør om de kan håndtere en slik “spike” i trafikk.

5. Sørg for at butikken din kan håndtere en økning i etterspørsel.

Hvis har en leverandør, eller du/ditt team lager egne produkter, bør du vurdere den økte etterspørselen du vil oppleve i denne perioden.

Arbeid med ditt team eller leverandør og sørg for at at de er forberedt på å håndtere ditt forventede  salg. En av de verste tingene som kan skje under et salg, er at du selger raskere enn du regnet med og ikke tilfredsstiller etterspørselen fra dine kunder.

6. Lag bannere og “hero” bilder/bannere for å annonsere salget.

Hvilken bedre måte å markedsføre salget på enn med nydelig grafikk og visuelle inntrykk. Enten du planlegger å bruke bannerannonser for å markedsføre salget eller endre header / hero bildet på hjemmesiden din , trenger du ikke å være en grafisk designer for å få ting gjort.

Det finnes mange god resurser skulle du trenge dette, som Canva eller en mal fra CreativeMarket. Vi kan også stå til hjelp skulle det være et ønske.

7. Planlegg annonsering og annonsetekst.

Det er alltid en god ide å planlegge annonsene og tekst som du skal kjøre for salget slik at du kan legge mer vekt på budskapet.

Hvis du trenger hjelp med å planlegge annonse dine, er vi behjelpelige med å dette.Husk:

  • Dere må stå for tekst og bilder, vi kan hjelpe med hvordan budskapet skal presenteres.
  • Budgivning for annonseplass er dyrere i konkurranse utsatte perioder som Black Friday og Cyper Monday. Du må kanskje øke budprisen på bestemte søkeord eller for bestemte målgrupper for å øke synligheten til annonse dine. Annonserer du normalt ellers i året, er det en god ide å budsjettere ekstra for perioder slik som denne.

8. Bygg spenning og buzz rundt ditt kommende salg.

Det er lett å kunngjøre et Black Friday / Cyber Monday salg, men bygge spenning og buzz kan bidra til å gjøre det til en super suksess!

Pirr dine kunder med epostmeldinger om hva som kommer, legg inn en smug titt av kommende salg på sosiale medier. Jo før du begynner å gjøre dette, jo mer fart vil du ha på Black Friday / Cyber Monday. For best effekt ville vi anbefale å kjøre Facebook / Instagram annonser overfor ditt kundesegment.

9. Tenk på remarketid av forlatte handlekurver.

Ifølge Barilliance var forlatte handlekurver på Black Friday 2017 – 74,5%.

Du vil selvfølgelig prøve å holde dette nummeret så lavt som mulig.

Med Google Remarketing og MailChimps Abondoned Cart epost tjeneste kan du bruke en kombinasjon av annonser og overbevisende epost for å få dem tilbake for å fullføre kjøpet.

10. Tenk mobil først.

Trenden med kjøp fra mobil er økende. Vi bør forvente at denne trenden fortsetter å øke. Hva betyr dette for deg som butikkeier? Det er helt avgjørende!

Hva er butikkens brukeropplevelse på mobil? Er det enkelt og intuitivt å kjøpe i butikken din? Er nettstedet ditt tilgjengelig på mobil?

Mens du ser på butikken din på mobil, må du også undersøke betalingsprosessen din. Spesielt på mobil, er hvordan du fyller ut skjema og hvilke felt som kreves en konvertering morder. Her er autofyll av lagrede informasjon, redusere tastetrykk eller klikk som kreves for å foreta et kjøp.

11. Test din nettside og få tilbakemelding.

Hva om du kunne se inn i hode til en potensiell kunde og lytte til tankene mens de navigere i butikken din for første gang? Det kan være problemer du ikke legger merke til eller områder i butikken hvor du kan gjøre enkle forbedringer. Et nytt par øyne er den perfekte måten å finne disse ellers skjulte mulighetene.

Tilbakemelding er verdifullt, men du bør heller ikke gjøre ubegrensede endringer i butikken din basert på en enkelt kilde til negativ tilbakemelding. I stedet ser du etter vanlige hindringer eller områder hvor besøkende ofte blir forvirret eller frustrert. Å ha en idédugnad for å finne løsninger som gjør det enklere for besøkende eller finne måter å fjerne hindringer på har mye å si på konverteringen

12. Plasser sporingspiksler.

Hvis du kjører betalte kampanjer som for eksempel Facebook annonser eller Google Smart Shopping kampanjer, bør du plassere gjenopprettings piksler på nettstedet ditt, slik at du kan kjøre remarketing til BFCM besøkende.

Slik finner du og generer sporings pikselkoder for nettstedet ditt med Facebook annonser og Google Ads:

13. Start en lokal butikk på sosiale platformer.

I 2015 gikk Facebook et steg videre og tillot brukere å opprette og drive sine egne butikker på plattformen. Deretter la Pinterest samme funksjonalitet med kjørbare pins. Bots og Messenger integrasjoner var ikke langt bak.

I fjor kom Instagram til festen ved å lansere Shopping på Instagram. ORO Los Angeles benyttet seg av denne muligheten tidlig og oppnådde raskt en 29,3% løft i månedsoverskuddet direkte koblet til Instagram.

For å oppnå lignende suksess er det avgjørende at du utvikler en sosial markedsførings- og annonseringsstrategi som driver økt mobiltrafikk og konverteringer på dine egne salgskanaler som:

14. Markedsfør til tidligere besøkende og kunder (Retargeting).

Hvis du allerede har satt opp en Facebook Pixel på nettbutikken din, er det nå på tide å bruke den. Når du bruker retargeting på tidligere besøkende, når du folk som kanskje har glemt butikken din, og ikke ville ha sjekket ut ditt salg ellers.

Du kan også bruke retargeting på kunder som tidligere har kjøpt fra deg. Eksisterende kunder er generelt enklere å nå frem til og markedsføre enn splitter nye kunder. Derfor bør kundene du allerede har solt til i det siste være spesielt mottakelig for ditt nyeste BFCM salg.

15. Integrer live chat.

Du bør være lett tilgjengelig for potensielle og eksisterende kunder under BFCM. Det siste du vil, er å miste et salg fordi noen ikke kunne få svar raskt nok.

Hvis du ikke er klar eller i stand til å forplikte deg til å ha live chat bemannet eller overvåket til enhver tid, er det fortsatt måter å bruke live chat strategisk. For å få mest mulig ut av live chat i løpet av en rushtid, bør du vurdere å bemanne chatten følgende:

  • Rett etter du har sendt e-post eller startet kampanjer. Du må sørge for å at du er tilgjengelig når du vet at det vil være folk som vil klikke videre fra sin innboks.
  • På produktsidene du har, kan du løse eventuelle spørsmål kundene har før de kjøper.
  • Under viktige innkjøps øyeblikk, som når noen ser på handlekurven

Ditt live chat verktøy skal kunne gi deg kontrollen du trenger for å sikre at du viser chat vinduet til de riktige personene, på de tider som fungere best for deg.

16. Sjekk at du har raske og høflige svar.

Salgsdager er en hektisk tid for kundesupport, enten det håndteres av deg eller ditt team. En del av å gi en fantastisk opplevelse er å ha en rask responstid – den andre delen er høflighet og være respektfull overfor uhøflig og utålmodige kunder.

Å ha noen standardfraser og svar som allerede er utarbeidet, vil gjøre det mulig for deg å levere en mer konsistent og hjelpsom service med minimal forhånd innsats.

Det er også verdt å pusse opp på hvordan du håndterer misfornøyde kunder effektivt og empatisk. Det som virkelig gir en hyggelig kundeservice er å få denne informasjonen ut av hodet ditt og skrevet ned et sted, gjør det enkelt å dele med teamet ditt eller ekstrahjelp som hjelper til.

17. Sett opp Google Analytics.

Google Analytics er et kraftig, gratis trafikk sporingsverktøy som alle, spesielt nettbutikk eiere har bruk for dette. Hvis du ikke har konfigurert nettbutikken din med Google Analytics, eller vil forsikre deg at du bruker den riktig, ta kontakt med oss for en gjennomgang.

18. Hold et øye med konkurransen.

Å være oppmerksom på konkurrentens markedsføringsarbeid kan hjelpe deg med å samle ideer til ditt eget BFCM tilbud. Den beste måten å “spionere” på dine konkurrenter er å abonnere på deres nyhetsbrev. Undersøk hvilke epostmeldinger de sender, og hvor ofte de sender dem. Men husk, ikke bli for inspirert.

I tillegg sjekk konkurrentene på sosiale medier og sett opp Google Alerts for å se hvilke nettsteder som snakker om dem.

Få BFCM kunder til å bli helårs kunder.

19. Få BFCM kunder til å bli helårs kunder.

Hvorfor må forholdet til BFCM kundene ende etter salget? I stedet ta skritt for å opprettholde og pleie forholdet ditt til kundene du fikk under BFCM.

Hold kundene dine engasjert hele året ved å holde deg aktiv på sosiale medier og sende ut e-post etter salg. Hvis disse kundene ikke registrerte seg på nyhetsbrevet ditt eller følger deg i sosiale medier, kan det hende at en remarketing kampanje er ditt neste og beste alternativ.

Hvis du satt opp retargeting piksel på nettsiden, kan engangskunder bli kunder du annonserer for hele året. Ta dem tilbake til nettstedet ditt med fristende annonsetekst, og forsett å vise dem de nyeste og mest relative produktene du kan tilby dem.

20. Reflekter over hva som fungerte og hva som kan forbedres.

Etter salget er en utmerket tid for din bedrift å lære av sine feil samt suksessene. Erfaringen du nå har fått har sin verdi i gull. Det er derfor viktig å spore alt og reflektere over hva som fungerte og hva som ikke gjorde det.

Når du implementerer nye strategier og taktikker i år, sørg for å ta notater (og skjermbilder”) for å dokumentere dine beslutninger og resultatene. Denne informasjonen vil gi deg en referansepunkt for neste års salg, samtidig som du kan se hva som fungerer for virksomheten din, slik at du kan gjøre mer av det.

En prossess.

Forberedelse, planlegg og og start tidligere istedetfor senere er nøkkelen til en vellykket BFCM. Vi håper denne sjekklisten kan hjelpe deg få det meste ut av kommende salgsarrangement. Forhåpentligvis gir det deg en bedre posisjon til å lykkes denne sesongen.

Hvis dette er din første BFCM, tenk på det som en læringsopplevelse. Hold deg motivert og ambisiøs, sett realistiske forventninger og husk å nyte turen.

Vær minneverdig i år, og kunder vil huske å komme tilbake til deg neste år.

Ønsker du at vi jobber med ditt neste prosjekt?