fbpx
laptop-from-above (1)

Thea Herstad

Intervju med Johan Olovsson: Hvordan lykkes med nettbutikk

Å drive en nettbutikk i dagens digitale jungel er ikke en enkel sak. Vi har derfor invitert Johan Olovsson til neste episode av #Tommelkrigerne! Johan er en av nøkkelpersonene bak etableringen til Gymshark i Skandinavia, som skapte en megasuksess fra 0 til 200 millioner i omsetning på 3 år 😉 Frem til episoden slippes neste uke, kan vi by på et spennende intervju hvor Johan deler tips og erfaringer om hva han mener skal til for å lykkes med nettbutikk idag👇

 

Hva mener du er viktigst for å lykkes med nettbutikk?

Et fantastisk produkt! Alt annet kommer i andre rekke. Det å tilby et produkt som ingen andre leverer, er etter min mening det ideelle scenarioet. Dette er en av grunnene til at merkevarer som forvaltes godt gjør det bra, mens mange av forhandlerne som ikke tilbyr unike produkter sliter. Det er mye vanskeligere å skille seg ut i mengden, dersom andre aktører tilbyr akkurat de samme produktene. Dette ender ofte med et konkurransegrunnlag som kun baseres på pris, hvilket igjen er en betydelig kommersiell ulempe.

Når du først har et fantastisk og unikt produkt, er neste steg å bygge målgruppens kjennskap og kunnskap til produktet ditt. Forbrukerne må forstå hvilket problem produktet løser, og/eller hvilken verdi det gir de å kjøpe/eie produktet. Kundesegment og forretningsmodellen din vil være avgjørende for hvordan markedsføringsstrategi du bør gå for. Til syvende og sist er det viktigste at folk hører om produktet ditt, og det gjentatte ganger!

 

Hvordan lykkes man med markedsføring i sosiale medier?

Det er essensielt å forstå hvilke sosiale medie-kanaler og hva slags type influencer som passer din merkevare! Produktet må stå i samsvar med influencerens budskap, og ikke minst være appellerende ovenfor deres følgere. Riktige premisser må være på plass, for at influencer markedsføring skal være et effektivt markedsføringstiltak. En god match mellom influencer og merkevaren, vil være en god og kostnadseffektiv måte å nå ut til de rette menneskene.

For å lykkes, kreves det også at personen/ressursen som drifter din merkevare i sosiale medier har god kommersiell forståelse. En person som klarer å analysere dataen, trekke gode konklusjoner, og som forstår hva som skal til for at merkevaren og kommunikasjonen appellerer til rett målgruppe, vil være essensielt for å lykkes.

 

Hva er de vanligste feilene en bedrifter gjør innenfor netthandel, og hvordan unngå disse?

Prøve å gjøre alt på en og samme tid. En bedrift kan ikke være ledende ekspert på alle felt samtidig. Fokuser på de plattformene eller konseptene som fungerer best for nettopp DIN merkevare. Prøv å få mest mulig ut av mulighetene du besitter, og bli en ekspert på et felt før du går over til neste. Det er mange suksessfulle bedrifter som har blitt bygget på kun en eller få plattformer. Skalering skjer steg for steg!

 

Hvilke nettbutikker ville du anbefalt andre å bruke som inspirasjon?

Daniel Wellington, Ideal of Sweden, Gymshark, Ridestore. Alle disse gjør det bra i sine respektive størrelser. I en god nettbutikk bør det være enkelt å handle, opplevelsen skal gå sømløst og produktpresentasjonen skal være innbydende. Det eksemplene ovenfor har til felles, er at de leverer denne opplevelse til flere land, og skiller seg ut på ulike måter fra andre aktører.

Ett tips om man vil vite hva som faktisk fungerer, er å ta en titt på andre bedrifters regnskap, lønnsomhet og vekst. Det viser tydelig hvilke som lykkes, og det meste av denne informasjonen er tilgjengelig på proff.no (Norge) eller allabolag.se (Sverige).

 

Hvordan ser fremtiden ut for deg, og hvor kan man følge deg i dine neste prosjekter?

Jeg tror jeg kommer til å fortsette å være involvert i flere typer prosjekter, som aksjonær og/eller via styreoppdrag. Jeg er utrolig glad for at jeg har muligheten til å jobbe med noe jeg har genuin interesse for. Jeg har mulighet til å bygge og jobbe med bedrifter, som er i startfasen eller som har mulighet til å oppnå uvanlig stor vekst og lønnsomhet. Det er sannsynligvis noe jeg aldri kommer til å gå lei, eller slutte med.

På kort sikt kommer mesteparten av min tid å gå til et nytt prosjekt – Ryde. Det er en ny bedrift, som lanserer sin tjeneste innen ca 1 måned, og kommer til å ha en del synlighet i Norge. Litt lengre frem, ønsker jeg egentlig bare å fortsette å utvikles innen det enormt store feltet – entreprenørskap. Det finnes alltid nye muligheter, ting å lære seg og interessante samtaler å ha. Det er langt ifra en ensformig og forutsigbar hverdag, og det er en del av sjarmen med det hele.

Om man ønsker å følge meg har jeg egentlig ingen offentlig plattform, men jeg deler en del av min hverdag på Instagram stories @joholo1

 

Hvorfor stilte du opp på #Tommelkrigerne, og hvorfor bør man fortsette å følge med videre?

Åpenbart fordi jeg ønsket å knuse Hector i tommelkrig! Neida, men seriøst… Det var kult å bli spurt om å være med, og om jeg kan bidra med noe positivt for noen som ønsker å begynne -eller allerede driver egen nettbutikk, er det bare fantastisk! Forhåpentligvis er det noen som har nytte av innholdet, eller får en boost av å se at det er gjennomførbart.

Grunnen til å følge med videre, er at det er bra at noen tar initiativ til video-intervjuer rundt dette, og andre temaer det ellers finnes ganske lite videoinnhold om i Norge. En av de viktigste faktorene for å utvikles, er nettopp å oppsøke informasjon. For meg var en stor del av dette gjennom å høre på, og lese om andre entreprenørers reise. Det er spesielt inspirerende å høre historier om oppstartsfasen, som på mange måter er den vanskeligste fasen for entreprenører.

Vi takker med dette Johan for å ha stilt opp og gleder oss til lanseringen av Episode 3 av Tommelkrigerne. Ønsker du flere tips fra Johan så er det bare å ta kontakt med han direkte på Instagram. Nøl heller ikke med å ta kontakt med vårt team via kontaktskjemaet nedenfor, dersom du ønsker vår rådgivning for å utvikle din nettbutikk! 👇

Lese gjerne også vårt forrige blogginnlegg, «10 tips på hvordan å lykkes med netthandel«

Legg igjen en kommentar