Konverteringsstrategi Dec 6, 2022 4 minutter

5 tips for godt webdesign som vil øke dine konverteringer!

Webdesign, optimalisering

La oss hjelpe deg og din bedrift med digital vekst!

Ta kontakt med oss i dag, så booker vi inn til et kort og enkelt introduksjonsmøte for å bli bedre kjent.

Et godt webdesign er helt avgjørende i dagens digitale marked. Aktører i ulike bransjer øker sin digitale tilstedeværelse, som betyr en økende konkurranse og en tøffere kamp om forbrukernes oppmerksomhet. Hjemmesiden er det første møte potensielle kunder har med bedriften din. For å bli valgt fremfor konkurrentene, er det helt essensielt at hjemmesiden gir et godt førsteinntrykk. Hjemmesiden bør være godt organisert, lett å navigere, moderne og funksjonell. Jo bedre og smartere navigering, jo høyere konverteringer. I denne artikkelen skal vi gi deg fem tips for et godt webdesign som vil bidra til å øke dine konverteringer, slik en innovativ nettside skal gjøre. 

 

Webdesign, optimalisering

 

1. Geometri, balanse og symmetri

Når man skal designe en nettside, er det viktig å tenke på geometri, balanse og symmetri for å skape et profesjonelt uttrykk. Dette gjelder alle elementer på en side, om det så er rader, kolonner, bokser eller knapper. 

 

Geometri

Geometri i webdesign handler om mer enn å plassere fargerike former på nettsiden. Hvis du vurderer hensikten med disse figurene, linjene og planene når du designer nettsiden kan det føre til en mer aktiv rolle i å lede besøkende til konverteringspunktet.

 

Balanse

Det dynamiske samspillet mellom former, farger og tekstelementer påvirker måten vi ser på og absorberer komposisjoner. Ved å balansere elementene på nettsiden, oppnår man likevekt. Likevekt bidrar til en god estetikk og et profesjonelt utseende. 

 

Symmetri

Det er to grunnleggende måter å oppnå balanse på: symmetriske og asymmetriske komposisjoner. Symmetrisk komposisjon er når noe er midtstilt rundt en akse. Denne typen balanse blir ofte beskrevet som harmonisk. Asymmetrisk komposisjon kan beskrives som dynamisk. Når du bruker asymmetri, kan noen av elementene være plassert til venstre, mens andre står til høyre i komposisjonen. Du må bare passe på at de er likt fordelt mellom høyre og venstre side på flaten.

 

2. Valg av font

For et godt webdesign er det viktig å velge riktige fonter. Bruk aldri mer enn 2 forskjellige fonter når du skal designe en nettside. Man bruker typisk en font til overskrifter og en font til brødtekst og navigasjon. Valg av font faller ofte på målgruppe og hvilket type uttrykk man ønsker å levere. Om det skal være elegant er det Seriffer eller handwriting som er vanlig å bruke. Ved et mer stilrent og røft uttrykk bruker man ofte sans-serif fonter.

 

Webdesign, optimalisering

 

3. Valg av farger

Å velge farge til ditt webdesign kan være krevende, men tenk over farger som utfyller hverandre og reflekterer merkevaren din. Vanligvis bruker man et fargespektrum på 4-5 forskjellige farger. For bakgrunner er det lurt å ha noen nøytrale farger som er enten lyse eller mørke, avhengig av fargetemaet på nettsiden. For farge til andre elementer, er det typisk at man tar inspirasjon fra logoen. Farger er et viktig verktøy når du skal fremme et budskap eller en handling. Det vil også bidra til formidling rettet mot din målgruppe, og det viser en måte å uttrykke seg på. 

 

4. Luft og whitespace

Luft og whitespace er nøkkelen til et godt webdesign. Det bidrar til å gjøre nettsiden oversiktlig og lesbar. Ved å konsistent bruke whitespace er det enklere å sette brukerens fokus på det man ønsker å vise frem. Det sikrer at teksten din er tydelig, innholdet er organisert og besøkende kan fokusere på de viktigste delene av siden din.

Mellomrommet mellom side-elementene på nettsiden din gir kunden en opplevelse av god navigasjon og strukturert innhold. Luft og whitespace forbedrer også lesbarheten på nettsiden.

 

Webdesign, optimalisering

 

5. Responsivt webdesign

En nettside som tilpasser seg skjermen den vises på, er responsiv. Nettsiden kan vises på alle skjermstørrelser og elementene vil automatisk tilpasse seg skjermen.  De fleste nettsider bruker bruddpunkter for å aktivere responsiv design. Dette er punktene når nettsideoppsettet endres for å få det til å se bedre ut på mindre enheter. 

Nettstedet kan for eksempel organisere innholdet horisontalt når en nettleser har et widescreen-sideforhold på 1920 x 1080. Men den vil allikevel organisere innhold vertikalt når den bytter til et smalere sideforhold på 1080×1920, som for mange smarttelefoner.

 

Ønsker du hjelp med å optimalisere ditt webdesign?

Ønsker du et godt webdesign som bidrar til bedre en bedre brukeropplevelse og høyere konverteringsrate? Vi hjelper deg og din bedrift med vekst i det digitale markedet!

Ønsker du å lese mer om hvordan webdesign er med å påvirke salg i en nettbutikk? Lær mer her: Nettbutikk 2022: 7 viktige tiltak som vil øke salget i din nettbutikk!

Les mer om våre tjenester her: WebdesignWebutvikling og designDigital MarkedsføringGrafisk designSEO

Ønsker du at vi jobber med ditt neste prosjekt?