Nyheter Jan 17, 2020 7 minutter

Våre beste tips for å kickstarte 2020

Mediabooster -beste tips-2020

La oss hjelpe deg og din bedrift med digital vekst!

Ta kontakt med oss i dag, så booker vi inn til et kort og enkelt introduksjonsmøte for å bli bedre kjent.


Endelig har vi startet et nytt år, for ikke å glemme, et helt nytt tiår 🙏Mimrer vi tilbake til det siste tiåret, er det trygt å si at utviklingen som har skjedd innen digitalisering, har hatt en massiv påvirkning på hvordan de fleste av oss driver business. Som det digitale byrået vi faktisk er, kunne vi ikke starte det nye tiåret uten å dele våre beste tips for det kommende året!

Vi i markedsføringsteamet ba de ansatte i Mediabooster forberede deres beste tips for å kickstarte 2020. Greit nok tenkte de – men vi som jobber med markedsføring vet at innhold som er genuint og ekte, treffer flere og skaper mer engasjement. Denne kunnskapen kunne vi jo ikke se bort ifra 🤷‍♀️ så litt av cluet rundt dette konseptet, var at ingen av de ansatte visste når vi kom for å ta en liten prat! 😏

En lærdom for oss alle, var at det vi hadde planlagt å si, ikke nødvendigvis samsvarte med de ordene som kommer ut av munnen – når kameraet først starter å rulle 😅 Så for å unngå en ny shooting, har vi skrevet dette blogginnlegget hvor vi går i dybden på det vi egentlig skulle si!

Når dette er sagt, anbefaler jeg deg uansett å ta en titt på sluttresultatet for å bli bedre kjent med oss som jobber i Mediabooster 🤗


Thea Marlen Herstad (Content & Performance)

Det er ikke alltid ting går som planlagt. Noen ganger går det bedre enn man hadde regnet med, og andre ganger blir utfallet det omvendte…🙄 Jeg tipper de fleste kan kjenne seg igjen?🙋🏼‍♀️

Endringer i algoritmer, funksjoner, trender, osv. skjer konstant. Bedrifter er nødt til å følge med og tilpasse seg disse for å lykkes🏆

Mitt beste tips er å gjøre en fullstendig analyse av markedsaktivitetene fra fjoråret, for å kartlegge hva som fungerte bra og mindre bra. Ikke minst vil jeg anbefale å grave dypere i hvilke digitale endringer som allerede har trådt i kraft, samt hvilke endringer som er spådd for tiden fremover 🕐 Ha en strategisk tilnærming til hvordan din bedrift kan oppnå konkurransefortrinn ved å gjøre smarte beslutninger basert på analyse 👓


Lars Otto Bjerkeng (Webdesigner)

I dagens digitale samfunn skjer det meste på nett. Dersom jeg skal finne en reise, et nytt produkt eller bare litt informasjon – er internett det første stedet jeg sjekker. Dermed er mitt beste tips for 2020 🥁å sette nettsiden på prioriteringslisten. Siden de fleste av oss bruker Google som hovedkilden til informasjon, fører dette selvfølgelig til et hav av konkurranse fra leverandørsiden. Dermed er det viktig å være først i køen med din nettside, slik at kundene ikke svinger av rett vest til konkurrentene 🆘 Bruk tid på utformelsen av nettsiden, og ha fokus på brukervennlighet. Det betyr alt for en besøkende å kunne finne frem til det de leter etter på enklest mulig vis, og på kortest mulig tid.

Forresten❗Du har hørt om Siri sant? Siri tenker du kanskje? Ja, hun dama flere av oss snakker til daglig når vi f.eks lurer på morgendagens værmelding. Det kommende året kommer Siri (også kalt stemmestyring) til å ha en stor påvirkning på om du enten står først eller sist i konkurrent-køen. Google selv estimerer at ca. 50% av alle søk vil være stemmesøk i 2020. I praksis betyr dette at søkefraser endrer struktur, ettersom vi ofte ikke skriver på nøyaktig samme måte som vi snakker. Søkefraser som tidligere ga en solid trafikkmengde kan endre seg basert på at brukernes søkefraser endrer seg. Så nok en gang, husk å sette nettsiden på prioriteringslisten i 2020!


Christiaan Gieles (Senior Webutvikler)

Har du noen gang tenkt på hvordan din bedrift oppfattes digitalt av de besøkende? Uavhengig av svaret ditt på dette spørsmålet, er mitt viktigste tips for 2020 – å ta fatt på din digitale hverdag og synlighet 💪 Gjennom en lang karriere som webutvikler har jeg sett alt for mange nettsider der ute med et utydelig helhetsbilde, som gjør at førsteinntrykket potensielle kunder sitter igjen med blir mindre bra (mildt sagt 😅). Gjør en grundig vurdering av hjemmesidens typografi, branding og brukervennlighet. Enkle tiltak som bruk av riktig tekst og bilde – utgjør store forskjeller 💯

For ikke å glemme mobilvennlige hjemmesider❗Om du enda i 2020 ikke har en mobilvennlig hjemmeside er du dessverre veldig sent ute til festen ⏰💃 Hjemmesiden din bør gi en like god brukeropplevelse på alle enheter; mobiler, pcer, nettbrett, osv. av ulike størrelser. Dersom hjemmesiden din ikke er bygget for de ulike enhetene, vil du miste mange potensielle kunder og salg. For dagens brukere har det blitt en selvfølge at hjemmesidene de besøker er tilpasset ut fra hvilken enhet de bruker. Vår kjære venn Google ❤️ rangerer også hjemmesider som er mobiltilpasset høyere i resultatlistene sine!


Adrian Enger (Digital Markedskonsulent)

Mitt beste tips er å la ekspertene ta seg av alt når det kommer til den digitale hverdagen 💥 Gjennom den konstante utviklingen av digitale trender, dukker det stadig opp nye løsninger og arbeidsmetoder, som kan hjelpe deg med å posisjonere din bedrift foran konkurrentene 👍 Når dette er sagt, kan det være vanskelig å vite hvilke digitale trender det er riktig å kaste seg på, samt investere tid og penger i 👎 Markedsføringsfaget blir stadig mer og mer komplisert, og det kan være utfordrende å samle nok ekspertise internt uten å betale i dyre dommer. For å drive en sterk markedsføringsstrategi kreves det kunnskap om strategiutvikling, implementering, innholdsutarbeidelse, SEO, annonsering, analyse og hjemmesideoptimalisering.

Ta deg heller av det du er best på, og fokuser på den daglige driften av selskapet. Som eksperter i faget kan vi gjøre jobben mer effektiv og til levere høyere kvalitet – nettopp fordi vi har tiden til det og fordi vi elsker det vi gjør ❤️


Martin Røhmesmo (Digital Markedskonsulent)

Når det kommer til markedsføring, er mitt beste tips å tørre å fronte seg selv og sine ansatte gjennom bedriftens profiler på sosiale medier 💯 Enten det er snakk om Facebook, Instagram, Twitter eller LinkedIn – tør å by på deg selv! Jo mer personlig plattformen din er, desto bedre kan du lykkes. Tenk deg selv; følger du en bedrift kun basert på tall og bransjefakta 😴 eller følger du også bedriften for å få et innblikk i personlighetene bak? 💃 Unngå å være den typiske “bedriften på sosiale medier.”

Ved å gi profilene mer personlighet vil du kunne skape en mer spennende brukeropplevelse, flere følgere samt et større engasjement. Hvordan gjøre dette? 🤔 Kom deg foran kamera, rett og slett! Selvfølgelig kan det oppleves som både skummelt og ukomfortabelt, når du plutselig er på andre siden av feed, men her er mitt tips å ignorere denne følelsen og kaste seg inn i det!


Bjørn André Fauske Hjelle (Webdesigner)

Mitt viktigste tips for 2020 er å ta en titt på lastetiden til hjemmesiden din ⏰ En rask nettside gir en god brukeropplevelse, og kan være avgjørende for salgsprosessen.En god tommelfingerregel her, er at hjemmesiden din bør laste så raskt som overhode mulig 😅 En liten funfact er at flere undersøkelser viser at dersom en hjemmeside laster lenger enn 3 sekunder, forlater i snitt 40% siden 🆘 Sidens hastighet er også ekstremt viktig for en god plassering hos søkemotorene. Du kan enkelt finne forskjellig hurtighetstester ved et raskt søk på Google, der kan du også finne Google sin egen test.

Dersom du tar kontakt med oss, skal jeg personlig sjekke lastetiden på din nettside og fortelle deg nøyaktig hva du trenger og gjøre for å forbedre den 🙋‍♂️


Hector Rivas (CEO)

For de som driver innen B2B, ville jeg på det sterkeste anbefalt å legge et stort fokus på LinkedIn i 2020. Mitt ønskemål har lenge vært at Mediabooster skulle få en større organisk rekkevidde på LinkedIn, og at de ansatte skulle ønske å engasjere se på plattformen – uten at dette skulle føles påtvunget. Som et resultat av dette implementerte vi en helt ny intern rutine i midten av 2019 🔥 Alle de ansatte satte opp mål for hvor mange nye, og relevante kontakter de skulle oppnå fra sine private LinkedIn profiler ut året. Hver morgen oppdaterte vi tallene og som det resultatorientert teamet vi er (liten dose selvskryt 😅) ble dette raskt en intern konkurranse.

På fire måneder økte vi fra 5.000 til 20.000 samlede kontakter, gjennom våre private LinkedIn profiler. Nå som tiden er inne for å smi jernet og legge ut innhold organisk – er alle plutselig veldig mye mer interessert i å dele best mulig innhold, for å se hvem som får mest “attraction” ut av det 🙌

Det har med andre ord skapt et mye større nedslagsfelt for Mediabooster når vi skal dele innhold, og blitt litt av en intern konkurranse for alle å følge med på! 👀 Prøv å involvere ditt team og forvandle dine ansatte til ambassadører for selskapet. Det finnes ingen bedre ambassadører, enn de som faktisk jobber under samme tak som deg – men sørg for å gjøre det til en kul greie!


Timo Opara (Innholdsprodusent)

Mitt beste tips for 2020 er å lage videoer som denne 👆 Det gir innhold som er genuint og lar folk bli kjent med bedriften og de ansatte som jobber der. Samtidig er det alltid bra å lage innhold som kan være nyttig for ditt publikum. Folk er mer villige til å følge deg og bedriften din, hvis de føler at de får noe i gjengjeld 🤝

Video er et format foretrukket av mange, og ved å legge til undertekst slik vi har gjort – vil videoen kunne nå ut til flere 👀  Mange er på sosiale medier eller gjør Google søk på farten 🚃 Da er det ikke alltid det egner seg å ha på lyd, og da er undertekst helt essensielt for å fange oppmerksomheten til disse brukerne. Søkemotorer og sosiale medier verdsetter videoer i stadig større grad. Derfor gir de ofte videoer en bedre plassering, større rekkevidde og lavere kostnad på betalte annonser 💸


Liva Kalve (Head of Marketing)

Når det kommer til mitt beste tips for 2020, må jeg kaste meg på Timo å si meg enig at videoutarbeidelse og videomarkedsføring er et must i 2020. Video er den beste måten å fortelle historier på, samt skape et mer personlig forhold til både potensielle og eksisterende kunder 🤝💕  Videre er videomarkedsføring den mest effektive måten å fange oppmerksomheten til folk på, og engasjere dem over en lengre periode.

Sosiale medier er en perfekte plattformen for ”teasers” samt korte og konsise klipp. Bedriftens domene på den andre siden, er hvor selve showet finner sted 🎪 Dette gjør at denne type video 👆 er ekstremt fordelaktig, da du og din bedrift får innhold som har mange bruksområder i flere forskjellige kanaler. Innen du har lest ferdig dette blogginnlegget har de ansatte lagt ut sitt personlige tips organisk på LinkedIn, vi har postet teaser på Mediaboosters sosiale plattformer, og kanskje har vi til og med laget en betalt annonse!

Hvis du eller din bedrift trenger litt ekstra bistand for å kick-starte 2020, så er du hjertelig velkommen til å kontakte oss i Mediabooster 🙌

Ønsker du at vi jobber med ditt neste prosjekt?