SEO Nov 23, 2021 5 minutter

Øk din synlighet i Google – Oppskriften på SEO

Mediabooster- synlighet i Google – Oppskriften på SEO

La oss hjelpe deg og din bedrift med digital vekst!

Ta kontakt med oss i dag, så booker vi inn til et kort og enkelt introduksjonsmøte for å bli bedre kjent.

Søkemotoroptimalisering (SEO), handler om å fortelle søkemotoren hva din hjemmeside inneholder, slik at siden havner som et treff når potensielle kunder foretar relevante søk. I dette blogginnlegget deler vi 10 tips for å øke din hjemmesides synlighet i Google.

Søkeord

Finn ut hvilke søkeord som er mest relevante for din bedrift, og velg ut noen du gjør SEO-arbeid for. Det finnes mange gode gratis verktøy du kan bruke for å sjekke søkevolum og konkurranse på ulike søkeord. Vi anbefaler deg å begynne å skrive inn søkeordet i Google, og se hvilke forslag på fullstendige søketermer som dukker opp. Vurder deretter hvilke av disse som er relevante for deg.

 

Google trends er et annet godt verktøy, som gir deg oversikt over søketrender. Google har også en egen søkeordplanlegger, som du får tilgang til gjennom Google ads. I søkeordplanleggeren kan du se søkevolumer og konkurransen på søkeordet. Det er ikke vits å komme øverst i Google på søkeord eller søketermer svært få eller til og med ingen søker på. Det bør også vurderes hvilke søkeord det skal legges vekt på ut fra konkurransen som er på det aktuelle søkeordet.

 

Teknisk SEO

Det er mye teknisk på og bak nettsiden som kan optimaliseres for SEO. Teknisk SEO dreier seg om implementering og optimalisering av tekniske elementer som gjør det enklere for Google sine roboter å tolke innholdet på siden. Det dreier seg også om å undersøke og forhindre tekniske problemer, som gjør at hjemmesiden rangerer dårligere i Google. For å være synlig i Google må du gi tilatelse til at Google indeksere hjemmesiden din, det vil si at roboten får tillatelse til å lese av innholdet.

Det bør også settes opp et sidekart for nettsiden som viser vei, altså en struktur. Dette vil gjøre det enklere for robotene å finne frem på siden, og få en bedre forståelse av sidens oppbygging. I tillegg er god URL struktur viktig, det vil si at URL’en bør ha med det aktuelle søkeordet du ønsker økt synlighet på, og som er relevant for landingssiden.

Nettside hastighet er også viktig, og det bør optimaliseres slik at hastigheten til hjemmesiden din er så god som mulig. Du kan blant annet få bedre innsikt i hastigheten på din side ved å gå inn her, og legge inn din hjemmesides URL.

Meta-tags

Dette er helt essensielt for SEO, og kan gjøres med noen enkle grep. Likevel er dette noe mange overser. Meta-tags innebærer at du kort beskriver innholdet på siden, og gir det en passende tittel. Det er metatittelen og beskrivelsen som blir vist i trefflistene på Google. Legger du ikke til metabeskrivelser, vil Google selv forsøke å sette sammen en metabeskrivelse for deg. Sannsynligvis blir ikke denne like god, som om du gjør det selv.

ALT-tags & Title-tags

Bilder du bruker på hjemmesiden bør gis en tittel og beskrivelse, som inneholder søkeord eller søketermer du ønsker å rangere høyere på i Google, og som beskriver hva det er bilde av. Dette kalles for ALT-tags og er bra for SEO, spesielt på sider med mange bilder. Robotene til Google klarer ikke å tolke bilder, og bruk av ALT-tags er derfor smart for å gi informasjon om hva det er bilde av til robotene. Likevel bør du ikke trykke inn mest mulig av søkeordene eller søketermene her, men heller være nøye på at det som skrives faktisk forteller hva det er bilde av. Det er også et krav til å fylle ut ALT-tags, da dette gjør det mulig for svaksynte å forstå innholdet ved at det blir lest opp av hjelpemiddler.

Sikkerhet

Google heier på nettsider med høy sikkerhet, og rangerer derfor sider med god sikkerhet høyere i søkeresultatene. Det er viktig at hjemmesiden din har høy sikkerhet for å få mest mulig ut av alt det andre SEO-arbeidet som er foretatt på siden din. Et helt essensielt steg for å øke sikkerheten er å sette opp SSL-sertifisering, som vil si at data som sendes mellom enheten og hjemmesiden er kryptert. Det er lett å sjekke om din side er SSL-sikret. Sider som er sikret med SSL har dette symbolet til venstre for URL’en. På sider uten SSL-sikring derimot vises dette  til venstre for URL’en.

Mobilvennlighet

Nettsider som ikke er optimalisert for mobile enheter, rangerer dårligere i Google. I tillegg til at mange potensielle kunder kommer gjennom mobile enheter, er det viktig at hjemmesiden din er mobilvennlig for å øke synligheten. En mobilvennlig hjemmeside, vil si at siden er like god på små og store skjermer, dette krever at siden er bygget med med en god struktur som tar høyde for de ulike skjerm formatene som finnes.

Hjemmeside innhold

Når det produseres innhold til hjemmesiden er det viktig med et godt språk, og god struktur. For å SEO-optimalisere innholdet, bør det viktigste innholdet komme først. Allerede i tittelen er det viktig å bruke søkeord du ønsker økt synlighet på. Teksten bør også optimaliseres for lesbarhet. Det nytter ikke å legge inn søkeordet så mange ganger som mulig, dersom dette ødelegger kvaliteten på teksten. Godt innhold øker også sjansen for at andre linker til siden, hvilket igjen er bra for SEO.

Off-site SEO

Dreier seg om SEO for din hjemmeside, som følge av innhold på andre sider. Dersom gode, respekterte og relevante sider lenker til din hjemmeside, vil dette gi godt utslag på din synlighet. En god idé kan blant annet være å gjesteblogge på andre relevante sider, og lenke tilbake til din egen hjemmeside. Dette forutsetter så klart at dette er en del av en avtale som inngås med den andre parten. I tillegg til lenker, innebærer off-site SEO alle andre aspekter utenfor din hjemmeside, men som likevel kan knyttes til den. Blant annet er en god tilstedeværelse i sosiale medier viktig for off-site SEO. I de sosiale mediekanalene bør hjemmesiden promoteres, og lenkes til for å drive trafikk videre inn på hjemmesiden.

Interne lenker

Dersom innhold på hjemmesiden din er relevant for annet innhold andre steder på siden, kan det være en god idé å lenke internt. For eksempel har vi lengst ned i dette blogginnlegget lenket til andre sider på vår hjemmeside som omhandler SEO. Dette har vi gjort fordi sidene vi har lenket til er relevante for dette blogginnlegget, og kan være relevant for lesere å klikke seg videre på. I tillegg gjør dette det lettere for Google robotene å indeksere sidene og finne nytt innhold.

Verktøy

Det finnes mange gode verktøy som kan hjelpe deg med ditt SEO-arbeid. Her er noen av våre favoritter:

Ønsker du hjelp med SEO arbeidet på din hjemmeside?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale 😃 Vi tilbyr også SEO-nalyse av din nettside, som blant annet avslører forbedringspotensialer for SEO 🔍

Les mer om våre SEO tjenester her:

Søkemotoroptimalisering

SEO-analyse

SEO arbeid

Ønsker du at vi jobber med ditt neste prosjekt?