Selve fundamentet for digital markedsføring er bedriftens hjemmeside! Det er hit du til syvende og sist sender sender all trafikk 📲 For å gjøre denne trafikken om til faktiske kunder og øke salget er det viktig å ha en nettside som er on point 👌🏼
Tenk på et tilfelle der du besøkte en nettside hvor du klikket deg ut, like rask som du klikket deg inn – selv om nettsiden leverte nøyaktig det produktet du var ute etter og bedriften som eide siden en seriøst aktør. Hva var så grunnen til dette?
En nettside som har en forside proppet med informasjon, bilder og grafikk, og som ikke har en logisk veiledning vil oppleves som forvirrende og useriøs. Hvis denne siden i tillegg laster tregt og ikke er mobiltilpasset, er terskelen rimelig lav for å forlate denne nettsiden 🤷🏻♀️
En brukervennlig hjemmeside er essensielt for å få så mange, og så fornøyde kunder som mulig. I dette blogginnlegget guider vi deg gjennom noen av de viktigste elementene, som vil øke brukervennligheten på din hjemmeside :
- Hastighet
- Navigasjon
- Kvalitetsinnhold
- Responsivitet
- Design
God hastighet
En rask hjemmeside er alfa og omega når det kommer til brukervennlighet. En god tommelfingerregel her, er at hjemmesiden din bør laste så raskt som overhode mulig 😅 Visste du at undersøkelser viser at dersom en hjemmeside laster lenger en 3 sekunder, forlater i snitt 40% siden? Det er også viktig å nevne at hastighet påvirker hjemmesiden synlighet i søkemotorene. Dersom du har en hjemmeside som laster raskt, vil du bli høyerer rangert i Google, sammenlignet med hjemmesider som laster langsommere.
Det finnes mange verktøy for å sjekk hastigheten til din hjemmeside, blant annet kan du bruke GTmetrix. Her legger du inn hjemmesidens domenet (nettsideadressen), og i løpet av sekunder vil du få innsikt i din hjemmesides nedlastingstid og elementer som sakker ned dens hastighet.
Enkel navigasjon
Navigasjon på en nettside er selve grunnmuren av brukervennlighet. Sørg for at hjemmesiden har enkel navigasjon, det vil si at det er enkelt for de besøkende å finne frem til det som er relevant for nettopp dem. Tydelige menyer, søkefelt, kategorier og filtre er eksempler på elementer som kan gjøre navigasjonen på din hjemmeside bedre. Om man vil gå enda lenger, kan man tilpasse nettsidens innhold og struktur til dens målgruppe. Slik kan man øker brukervennligheten drastisk for de besøkende.
Kvalitetsinnhold
Innhold er en viktig del av hjemmesiden! Lag innhold som er relevant og verdifullt for de besøkende. Innholdet på din hjemmeside må oppfattes som tiltalende, engasjerende og overbevisende for å fange samt opprettholde brukerens interesse 👀 For at brukeren skal kunne orientere seg raskt på hjemmesiden, er det viktig å lage innhold som er lettlest og konsistent. Avsnitter, underoversikter og punkter er ekesempler på måter å gjøre lengre nettside-tekster mer appellerende for brukerne.
Visuelt innhold i form av bilder og video er gode hjelpemidler for brukeren for å forstå og prosessere informasjonen de er på utkikk etter. Ser du etter bilder du kan bruke for å øke kvaliteten på ditt innhold? Sjekk ut Unsplash eller Flickr! Her vil du finne et hav av bilder du kan bruker til for eksempel blogginnlegg. Det best med alt? Disse bildebibliotekene er helt gratis 🙏🏻
En responsiv side
Hjemmesiden din bør være like rask og gi en like god brukeropplevelse på alle enheter, som: mobiler, pcer, nettbrett osv av ulike størrelser. Dersom hjemmesiden din ikke er bygget for de ulike enhetene, vil du miste mange potensielle kunder og salg. For dagens brukere har det blitt en selvfølge at hjemmesidene de besøker er tilpasset ut fra hvilken enhet de bruker 📱 Vår kjære venn Google, rangerer også hjemmesider som er mobiltilpasset høyere i søkene sine!
Et visuelt appellerende og funksjonelt design
Man ønsker gjerne å designe en nettside på en strukturert måte slik at innholdet er oversiktlig, at budskapet kommer frem, og at det er lett å navigere. Samtidig, ønsker man at det skal være visuelt appellerende å se på. Det er en rekke designmetoder man kan bruke for å gjøre en nettside brukvennlig samtidig som at den ser bra ut.
- Tilpass designet til målgruppen, ved bruk av farger, tekststørrelser og bildtestørrelser.
- Bruk gode kontraster på tekst og bakgrunn, da vil det bli mye lettere for de besøkende å lese tekstinnholdet.
- Bygg nettsiden slik at den går rett på sak, og gir den besøkende konkrete valgt. Da kan man passivt lede dem i riktig retning.
Ved bruk av et design som er tilpasset målgruppen, kan man enkelt øke brukervennligheten. Er det en nettbutikk for sportsklær, ville det vært naturlig å tilpasse farger, bilder og tekster til et yngre publikum. Om det er en nettside som hovedsaklig er for eldre, kan større tekst og gode kontraster øke brukervennligheten betraktelig. Uavhengig om det er eldre eller yngre besøkende på nettsiden, lønner det seg veldig ofte å bygge oppsettet til nettsiden slik at den besøkende ledes i riktig retning.
Oppfyller hjemmesiden din alle punktene? Bestill en gratis webanalyse fra oss og foreta en helsesjekk av din hjemmesides brukervennlighet!