GMB står for «Google My Business», som er en gratis nettbasert tjeneste fra Google som lar bedrifter administrere sin digitale tilstedeværelse på Google-plattformene, inkludert Google-søk og Google Maps.
Med GMB kan bedrifter opprette en forretningsprofil som inkluderer informasjon som navn, adresse, telefonnummer, åpningstider, bilder og anmeldelser fra kunder. Bedrifter kan også legge til en beskrivelse av virksomheten, angi spesialtilbud og opprette innlegg som vises direkte i Google-søk.
GMB gir også bedrifter mulighet til å svare på kundeanmeldelser og publisere viktige oppdateringer, som endringer i åpningstider eller tjenester. Bedrifter kan også bruke tjenesten til å legge til flere steder og administrere dem fra ett sted.
En av de største fordelene med GMB er at det hjelper bedrifter å øke synligheten sin i lokale søk. Når noen søker etter en bedrift i nærheten, vises ofte Google Maps-resultater øverst i søkeresultatene, og bedrifter med en oppdatert GMB-profil er mer sannsynlig å vises i disse resultatene.