Investerer du i digital markedsføring, er det viktig å holde seg oppdatert på de siste trendene og oppdateringene i bransjen. I 2023 vil vi se en rekke nye spennende trender innen digital markedsføring. Vi har listet opp de mest aktuelle:

Trend 1. Personalisering:

Digital markedsføring, trender 2023, mediabooster

Personalisering av markedsføring handler om å bruke data om kundene for å tilpasse innholdet og tilbudene dine.

Skal du lykkes med din digitale markedsføringsstrategi må du kontinuerlig utvikle deg og tilby kundene mer enn hva de forventer seg. Å skreddersy CTA-er på nettstedet, etter kunders personlige behov og preferanser, er et steg i riktig retning. I følge HubSpot sine studier konverterer personaliserte CTA-er 42 % bedre enn generiske CTA-er.

Kombiner godt innhold med CTA-er som konverterer

En effektiv markedsføringsstrategi bygger på godt innhold og CTA-er (Call-to-action) som konverterer. Gjennom personalisering kan man ta kundereisen et skritt lengre. Teknologien er stadig i endring og det som før kun handlet om personifisering av e-poster, handler nå om så mye mer. Personalisering rommer et stort utviklingspotensial som bedrifter burde ta i bruk i større grad.

Visste du at 74 % oppgir at de blir frustrerte når innholdet på nettsidene de besøker ikke samsvarer med egne interesser? Videre viser studier til at markedsførere som personifiserer innholdet på nettsiden opplever 19 % økning i salg. Personalisering er med andre ord en trend som vil fortsette å vokse i popularitet, da det gir bedre bedre resultater og gir en skreddersydd opplevelse for målgruppen.

 

Trend 2. Videoinnhold:

Digital markedsføring, trender 2023, videoinnhold, mediabooster

Det blir stadig tøffere å kjempe om brukernes oppmerksomhet. Det stilles nye og høyere krav til innhold som blir produsert og publisert. Kort videoer vil kunne skape høyt engasjement og gi god effekt på både trafikk, leadsgenerering og salg. Forutsetningene for å lykkes med video er at de produseres til den enkelte plattform og dens premisser, samt at kvaliteten er rettet mot målgruppen.

Video er lett å konsumere, engasjerer og har høy underholdningsverdi. Dette er et format som fortsetter å trende i 2023. Derfor bør du legge fokus på korte videoer som raskt fanger interesse og som like raskt formidler budskapet.

 

Trend 3. Influencer marketing:

Digital markedsføring, trender 2023, influencer marketing, mediabooster

Influencer marketing innebærer å samarbeide med personer som har en stor følgerskare på sosiale medier. Dette vil fortsette å være en viktig trend i digital markedsføring. Influencer marketing som fremdeles blir ansett som et relativt nytt fenomen i bransjen, er i dag verdt 16 milliarder dollar ifølge Hubspot. Det ser ikke ut som at den vil blomstre noe mindre i 2023. Studier viser at 89 % av markedsførere som benytter Influencer marketing har planer om å opprettholde eller øke sine investeringer i året som kommer. Dette er en markedsstrategi som hjelper bedrifter med å øke merkebevisstheten, engasjement og salg. At Influencer marketing har hatt en så ekspansiv vekst kan knyttes direkte til den høye veksten i bruk av sosiale medier de siste årene.

For å lykkes med denne markedsføringsstrategien i 2023, legg fokus på de rette SoMe-plattformene og den perfekte influenceren som står i tråd med din bedrifts verdier og overordnede forretningsmål.

 

Trend 4. Sosiale medier:

Digital markedsføring, trender 2023, sosiale medier, mediabooster

Sosiale medier vil fortsette å spille en viktig rolle for digital markedsføring. Bedrifter vil fortsette å bruke sosiale medier for å bygge merkevarebevissthet, engasjere seg med målgruppen samt generere leads og salg. Statistikk viser at 80 % av forbrukere benytter sosiale medier til gjøre bakgrunnssjekk før de foretar seg et kjøp, bruker rabattkoder eller besøker andre nettsider. Ønsker du å øke salg og engasjement samt trafikk til nettsiden, bør merkevaren din være godt synlig på sosiale medier.

 

Trend 5. AI baserte markedsføringsstrategier

Digital markedsføring, trender 2023, AI, mediabooster

AI, kunstig intelligens automatiserer markedsføringsstrategier som dataanalyse, SEO retargeting og markedsføringskampanjer. Dette er en virkningsfull markedsstrategi som gir markedsførere en effektiv sparringspartner som bidrar til å samle inn viktig sanntidsanalyse. Denne teknologien hjelper å målrette det riktige markedet, forstå behov og krav samt avgjøre hvilken kampanje som har mest effektiv virkning.

 

Trend 6: Talesøk og AI-basert søk:

Digital markedsføring, trender 2023, mediabooster

Talesøk og AI-basert søk vil fortsette å vokse i popularitet i 2023. Dette vil føre til at bedrifter må tilpasse søkeoptimaliseringen sin for å sikre at nettsidene deres dukker opp i resultatene når folk bruker stemme-assistenter og AI-basert søk. Dette kan innebære å tilpasse innholdet og meta-dataene dine for å sikre at de er mer relevante for talebasert søk og å optimalisere nettstedet for tale- og AI-basert søk. Google belønner nettsider som tilbyr verdi. Det vil med andre ord si at ved å optimalisere nettsiden for talesøk, vil nettsiden også rangere høyere i søkemotoren.

 

Ønsker du bistand med digital markedsføring?

Vi hjelper deg med strategi og innholdsproduksjon basert på data, trender og analyse.

 

Les mer om våre tjenester her:

Innhold og Videoproduksjon, Digital Markedsføring, SEO, Webutvikling og Design, Digital Rådgivning, Innholdsstrategi